ستاری:دانشگاه ها باید محور توسعه جامعه باشند

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در مراسم تجلیل از برگزیدگان آزمون سراسری سال 94 و بیستمین المپیاد علمی که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه تهران افزود:یکی از مشکلات اصلی، فقدان زبان مشترک بین صنعت و دانشگاه است که این مسئله خود تا حد زیادی از ضعف های صنعت نشأت می گیرد.
به گفته وی در بسیاری موارد مقوله ای به نام صنعت در دانشگاه وجود ندارد و آنچه با آن روبرو هستیم در واقع کارخانه است و نه صنعت. ذات صنعت ماشین سازی و طراحی و بر توانایی مغز و خلاقیت ذهنی استوار است در حالی که کارخانه منبع محور است.
ستاری با بیان اینکه در حوزه های اقتصاد، فکر و فرهنگ درکشور در حال تغییر نگرش است تصریح کرد: حرکت به سمت اقتصاد مبتنی بر توان نیروی انسانی متخصص، بیش از هر چیز نیازمند نهادینه شدن فرهنگ دانش بنیان، ترویج و فرهنگسازی این موضوع در جامعه است به همین دلیل دولت تدبیر و امید از همان ابتدا پایه های برنامه های اقتصادی خود را بر توان و قابلیت های این نیروی پویا استوار کرد.
معاون علمی وفناوری رییس جمهور ادامه داد: نگرش منابع محور در سال های گذشته آسیب های زیادی به اقتصاد کشور وارد کرده است تا جایی که نوسان قیمت نفت کشور را دچار چالش های جدی می کند. این روند ماحصل دید نفتی و خام فروشی منابع است.
وی ادامه داد: نقطه مطلوب زمانی حاصل می شود که پتانسیل و قابلیت نیروی انسانی تحصیلکرده در جامعه و خاصه صنعت اثرگذار باشد. در چنین شرایطی در کنار هر دانشگاهی شرکت های بزرگی شعبه ای خواهند داشت و برای رفع نیازهای خود و بهبود جایگاه در فضای رقابتی، چشم به خروجی دانشگاه می دوزند. 
ستاری معتقد است در اقتصاد مبتنی بر دانش، کارمندی برای فرد دانشگاهی بی معنی بوده ؛ استخدام دولتی تعریف نشده است و نیروی انسانی متخصص در سودای خلق ارزش افزوده و تبدیل علم به ثروت است.

**فضای مناسب برای ورود به اقتصاد دانش بنیان
رییس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور همچنین تصریح کرد: وجود 32 میلیون جوان بین سن 20 تا 40 سال، 5 میلیون دانشجو و تعداد بالای فارغ التحصیلان مهندسی به بهترین نحو فضا را برای ورود به اقتصاد دانش بنیان فراهم می کند.
رییس بنیاد ملی نخبگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیین نامه های جدید بنیاد ملی نخبگان در شناسایی، هدایت و حمایت از مستعدان برتر، رویکرد توانمندسازی را از ارکان مهم این آیین نامه ها نام برد .
وی اظهار کرد: همانگونه که بارها گفته شده بنیاد ملی نخبگان چیزی به نام عضو ندارد بلکه تسهیلات اعطایی بنیاد در راستای تسهیل روند حرکتی مستعدان برتر به سمت اثرگذاری مثبت آنان در جامعه ارائه می شود. بنا به اهمیت مقاطع تحصیلات تکمیلی این تسهیلات در دوره های دکتری و پسادکتری به صورت ویژه طراحی شده است.

**همگان برای ادای دین به کشور تلاش کنند
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به لزوم ماندگاری مستعدان برتر در چرخه خدمت رسانی به جامعه، ادامه داد: کشور به هیچ فردی بدهکار نیست و هزینه بسیاری برای رسیدن نخبگان، محققان، مستعدان برتر به جایگاه امروزی کرده است. به همین دلیل همگان باید تمام تلاش خود را برای ادای دین به این سرزمین به کار گیرند.
رییس ستاد توسعه فناوری نانو در پایان لزوم حرکت دانشجویان به سمت رشته های جدید و علوم بین رشته ای یادآور شد و گفت: دستاوردهای کم نظیر حاصل شده در نانو، بایو و سلول های بنیادین نشان می دهد توان بالایی در جامعه علمی برای تحقیق و پژوهش وجود دارد. در شرایط کنونی، پساتحریم نیز امکان های جدیدی برای گسترش فعالیت در این رشته ها پدید آورده است که با استفاده بهینه از آن می توان به نقطه مطلوب رسید.
در پایان این مراسم، با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از برگزیدگان ازمون سراسری سال 94 تقدیر شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا