۷ طرح فناورانه جهاد دانشگاهی اجرایی می شوند

امید توکلی، در راستای تفاهم نامه ای که در شهریور ماه سال ۱۳۹۳ بین سازمان جهاد دانشگاهی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شده است، به مهر گفت: با توجه به اینکه سازمان جهاد دانشگاهی در تمام دانشگاههای دولتی واحدهای فعالی برای اجرای طرح های فناورانه دارد و از آنجا که در سیاست های این سازمان، تجاری سازی طرح ها از اهمیت بالایی برخوردار است از این رو ارائه حمایت های اعتباری در تسریع فرایند تجاری سازی این طرح ها ضروری بود.

وی با اشاره به تشکیل صندوق مشترکی بین معاونت علمی و جهاد دانشگاهی افزود: در راستای اجرایی کردن این تفاهم نامه، صندوقی بین این دو نهاد تشکیل شد تا با مشارکت۵۰ درصدی هر یک از این نهاد ها، طرح های فناورانه به مرحله تجاری سازی برسند.

دبیر کارگروه اجرایی مفاد این تفاهم نامه اظهار داشت: در واقع این صندوق، از ساخت نمونه اولیه و تجاری سازی محصول در قالب تسهیلات وام حمایت می کند.

به گفته وی، طرح های فناورانه جهاد دانشگاهی پس از تصویب در کمیته مربوطه این سازمان، در مرحله دوم توسط ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی یا استفاده از متخصصین خارج از معاونت علمی (قطب های علم و فناوری دانشگاهها و …) ارزیابی می شوند و سپس در کارگروه اجرایی تفاهم نامه مورد بررسی نهایی قرار می گیرند.

به گفته وی، مسئله مهم در تصویب طرح ها ضرورت ارائه اعلام نیاز از بهره بردار نهایی محصولات و دستاوردهای طرح هاست که بایستی بصورت رسمی این اعلام نیاز  یا ضمانت خرید به کارگروه ارائه شود.

رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: طی این یک ساله و در طول مدت تشکیل این صندوق، ۲۱ طرح فناورانه وارد مرحله ارزیابی شدند که از این تعداد ۷ طرح به تصویب رسیده اند، ۶ طرح مورد تایید قرار نگرفته و سایر طرح ها نیز مراحل ارزیابی را طی می کنند.

وی با اشاره به این ۷ طرح خاطرنشان کرد: «پکیج نمک زدایی از نفت با تکنولوژی الکترو استاتیکی »، « پمپ ها و موتور درون چاهی جهت حفاری چاه نفت»، «تولید لوله مغزی سیار برای حفر چاههای نفت»، « پایلوت تولید کربوهیدارت فعال»، « بازیابی فلزات گرانبها از وسایل الکتریکی مستعمل»، « ساخت سرامیک های ویژه نسوز» و « پکیج بازیافت و زیست پالایی پسماند های جامد نفت» از طرح های مورد تایید هستند تا با حمایت معاونت علمی به مرحله اجرایی برسند.

وی افزود: «پکیج نمک زدایی از نفت با تکنولوژی الکترو استاتیکی »، «پمپ ها و موتور درون چاهی جهت حفاری چاه نفت»، «تولید لوله مغزی سیار برای حفر چاههای نفت» از بهمن ماه سال گذشته آغاز به کار کرده و روند شروع بکار سایر طرح ها در سال ۹۴ بوده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا