ثبت فعالیت عصبی کرم ها در کامپیوتر

یکی از اصلی ترین سوالات مطرح شده در علوم اعصاب این است که چگونه سیل اطلاعات حسی حیوانات به رفتار ترجمه می شوند. با این حال میکروسکوپ جدید اختراع شده توسط دانشمندان که آنها ها را قادر می سازد تا در زمان واقعی با ذهن حیوانات جفت شوند، می تواند پاسخی در این زمینه فراهم آورد.

این میکروسکوپ قادر است تا عکس هایی سه بعدی از تمامی فعالیت های عصبی رخ داده در درون مغز کرم های ظریف و شفاف الگانس را نیز به ثبت برساند.

مغز متفکر پشت این پروژه که ساموئل (Samuel) نام دارد، به عنوان نماینده تیم سازندگان این میکروسکوپ در این باره بیان کرده است که: «ما به ابزاری نیازمندیم تا از طریق آن بتوانیم به مشخص کردن تمامی حواشی حسی حیوانات و همچنین پویایی موتور هایی بپردازیم که به انعکاس تصمیم گیری ها می پردازند. این ابزار در ترکیب با سایر فناوری ها مانند تحلیل رفتار ما را قادر به انجام کاری بسیار جامع کرده است.»

لازم به ذکر است که این دستگاه می تواند هر ثانیه 10 بار به ضبط محل دقیق، فعالیت هر نورون و اتصال داده ها به دیاگرام های عصبی بپردازد. ساموئل در این باره توضیح می دهد که: «ما مدت ها که به ضبط رفتار کرم ها می پردازیم اما ما و دیگران به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم به الگوهای فعالیت عصبی فیزیولوژیکی مرتبط دست یابیم، باید به بررسی نورون های یک حیوان بپردازیم. تنها در این جا است که تمامی حلقه های رفتاری حیوان دست نخورده باقی می ماند.»

بر اساس اظهارات او، محققان روزی قادر به بررسی رفتار نورون های کرم ها از زمان رشدشان در هنگام تولد تا زمان بلوغ آنها خواهند شد و بر این اساس می توانند پایه عملکری و رفتاری تکامل رفتار کرم ها را درک کنند.

منبع: harvard