آنالیز ایزوتوپ های سنگ مرمر به کار رفته در معماری رومی

در پی کشف بقایای یک ساختمان ویلائی متعلق به روم باستان در آب های ساحلی منطقه پارک باستان شناسی بایا در شهر ناپل که دارای تزئینات منحصر به فرد و بسیار زیبایی است ، تیمی از پژوهشگران و دانشمندان بین المللی به سرپرستی مونیکا آلوارز دی بوئرگو از موسسه زمین شناسی مادرید و پژوهشگران دانشگاه کالابریا اقدام به مطالعه این ساختمان غرق شده در آب های ساحلی کرده و بیش از 50 نمونه از سنگ مرمر های سفید رنگ به کار رفته در این ویلای اشرافی باقی مانده از روزگار باستان را جهت آنالیز و بررسی های آزمایشگاهی از محل خود خارج کردند.

در ابتدا نمونه های نازک سنگ مرمر برداشت شده از این بنای تاریخی با استفاده از یک میکروسکوپ سنگ نگار petrographic مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن ترکیبات و مواد معدنی موجود در این سنگ مرمر با روش انکسار اشعه ایکس X-ray diffraction  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند .

گفتنی است بر اساس متون تاریخی و مستندات باستان شناختی ، برخی از امپراتوران روم باستان  از جمله آگوستوس و نرون طی فاصله زمانی ما بین قرن یکم پیش از میلاد تا قرن سوم میلادی در این محل ابنیه و ساختمان های شخصی خود را بنا کرده بودند.

مونیکا آلوارز دی بوئرگو در مورد مطالعات انجام شده در این رابطه اعلام کرد: در ابتدا نمونه های نازک سنگ مرمر برداشت شده از این بنای تاریخی با استفاده از یک میکروسکوپ سنگ نگار petrographic مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن ترکیبات و مواد معدنی موجود در این سنگ مرمر با روش انکسار اشعه ایکس X-ray diffraction  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند . ما در این مطالعات با استفاده از روش سنجش طیف جرمی القای پلاسما  دریافتیم که در این سنگ ها منگنز وجود دارد . در ادامه از این نمونه ها با کمک میکروسکوپ های الکترونیکی ، اسکن گرفته شده و ایزوتوپ های مختلف موجود در آن مطالعه شد.

پژوهشگران با کمک یافته های فوق به بررسی مقایسه ای ویژگی های این سنگ ها با هشت نمونه معدن سنگ مرمر مورد استفاده قرار گرفته در روم باستان اقدام کرده و در تلاش هستند تا منبع اصلی این سنگ ها را پیدا کنند. تا کنون ویژگی های این سنگ ها با پنج معدن از معادن فوق تطابق داشته و مطالعات بعدی در این رابطه همچنان ادامه دارد.

منبع: agenciasinc.es

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا