آسیب باتری خودروهای الکتریکی به باکتری خاک
محققان دریافتند ترکیبات مورد استفاده در باتری های lithium-ion موجب مسمومیت نوعی باکتری خاک زی می شود که در حفظ سلامت محیط زیست نقش مهمی ایفا می کند.
با وجود این که استفاده از خودروهای الکتریکی می تواند موجب کاهش گازهای گلخانه ای شود، برای محیط زیست بی ضرر هم نیست و در زمان دورریختن باتری این خودروها ممکن است مشکلات مختلفی برای محیط زیست ایجاد شود.
انتظار می رود تا سال 2020 میلادی حدود 20 میلیون خودروی الکتریکی در خیابان های جهان تردد کنند که هریک حدود 37 کیلوگرم نانومواد کاتدی را با خود حمل می کنند. این نانومواد از جنس اکسیدهای لیتیوم نیکل منگنز (NMC) هستند و به دلیل قیمت پایین و کارآیی بالا، مناسب ترین گزینه برای تولید باتری خودروهای الکتریکی محسوب می شوند؛ اما درباره میزان سمی بودن آن ها، اطلاعات کمی در دست است.
محققان دریافتند NMC در محیط های مرطوب مانند محل های دفن زباله، حل می شود و یون های لیتیوم، کبالت و نیکل را آزاد می کند. یون های نیکل و کبالت، فرآیند رشد نوعی باکتری موسوم به Shewanella oneidensis MR-1 را به شدت کند می کنند. این باکتری در چرخه تجزیه فلزات در طبیعت موثر است.
به گزارش ایرنا، گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Chemistry of Materials منتشر شده است.