کاهش خطر ابتلا به دیابت و امراض قلبی با مصرف جو

تیمی از پژوهشگران دانشگاه لووند در مطالعات خود موفق به شناسائی فیبرهای ویژه ای در بافت گیاه جو شده اند که علاوه بر کم کردن اشتها در افراد دارای اضافه وزن ، سبب کاهش خطر بروز بیماری های قلبی نیز می شود.

آن نیلسون پژوهشگر ارشد و سرپرست این تیم تحقیقاتی درباره یافته های خود اعلام کرد: ترکیب مناسب و انتخاب این ماده غذائی سرشار از فیبر تعجب آور و بسیار امیدوار کننده است. وجود چنین خواص درمانی قابل توجه در گیاه جو که تاثیرات آن  در یک دوره زمانی کوتاه مشخص می شود، بسیار ارزشمند است.

در این مطالعات ، پژوهشگران از افراد داوطلبی که همگی دارای سلامت کامل بدنی بوده و در رده سنی میانسالی قرار داشتند، درخواست کردند که در برنامه غذائی روزانه خود و به طور خاص در وعده های اصلی غذائی به طور دائم از نان های حاوی 85 درصد جو استفاده کنند. این رژیم غذائی  به مدت سه روز ادامه یافته و به طور متوسط در حدود 11 تا 14 ساعت پس از پایان آخرین وعده غذائی در پایان سه روز از شرکت کنندگان تست دیابت و عملکرد قلب گرفته شد.

بررسی نتایج آزمایش های فوق نشان می دهد که مصرف نان جو سبب افزایش هورمون های تعدیل کننده متابولیسم بدن شده و همچنین هورمون های القا کننده حس سیری که منجر به کاهش اشتها می شود نیز در بدن انسان افزایش پیدا می کند. از سوی دیگر مصرف جو سبب بهبود در ترشح هورمون های عامل التهاب بدن شده و از همه مهمتر سبب کاهش خطر بروز حملات قلبی و دیابت می شود.

موضوع دیگری که پژوهشگران در این مطالعات به آن اشاره کرده اند ، توصیه به مصرف نان های سبوس کامل و به ویژه نان جو و پرهیز از مصرف آرد سفید است زیرا مصرف نان های سبوس دار و به ویژه نان جو سبب کاهش قابل توجه قند خون خواهد شد.

کارشناسان همچنین مصرف جو را در بسیاری از مواد غذائی از جمله سوپ ، انواع خورشت ها و حتی مخلوط با برنج و حبوبات توصیه کرده و اعلام کردند این ماده غذائی علاوه بر تامین فیبر مورد نیاز بدن، سبب کاهش شاخص glycaemic بدن شده و تاثیرات بسیار مثبتی در سلامت عمومی بدن دارد.

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از ان در آخرین شماره مجله علمی تغذیه بریتانیا با عنوان British Journal of Nutrition  منتشر شده و در دسترس پژوهشگران قرار دارد.