عدم تقسیم وظایف، عامل آسیب پذیری پنگوئن ها

بر اساس تحقیقی که به تازگی توسط کایل موریسون از دانشگاه مسی (Massey) انجام شده است، تقسیم کار ثابت میان پنگوئن های کاکل دار آسیب پذیری فرزندان آنها را نسبت به کمبود مواد غذایی حاصله از تغییرات آب و هوایی را افزایش می دهد. این والدین قادر نخواهند بود تا عادات تقسیم کار خود را به شرایط کمبود مواد غذایی این سال ها انطباق دهند و در نتیجه در آینده امکان انقراض آنها بیش تر خواهد شد.

پنگوئن های کاکل دار درگیر استراتژی تولیدمثل غلطی شده اند که برای محیط زیست دریایی آنها نامناسب است. دلیل این امر نیز این است که در دسترس بودن مواد غذایی در این مکان کمتر قابل پیش بینی است و در ادامه تغییرات آب و هوایی کره زمین به عنوان تهدیدی برای آنها به حساب خواهد آمد.

وظیفه اصلی تمامی پنگوئن های پدر و مادر فراهم آوردن غذا و دفاع از فرزندان در برابر پرندگان دریایی درنده یا سایر پنگوئن های مزاحم است. این در حالی است که پنگوئن ها در شرایط نیاز برای نگهبانی برای تامین غذای فرزندان خود به دریا نمی روند. بیش تر پنگوئن های پدر و مادر با جایگزینی وظایف پرورش و تامین نیاز های فرزندان خود، بین یکدیگر از دوره های طولانی گرسنگی دوری می کنند.

با این حال، هفت گروه از پنگوئن های کاکل دار در این مورد استثنا هستند. پنگوئن های نر سه الی چهار هفته اول پس بیرون آمدن جوجه ها از تخم هایشان را به نگهبانی و گرسنگی می گذرانند. در این دوره زمانی ماده ها نیز تنها ارائه دهنگان خدمات به حساب می آیند. در 6 هفته بعدی کودکان در کنار یکدیگر قرار می گیرند و والدین به آنها غذا رسانی می کنند که در طول این دوره نیز هر دو جنس برای به دست آوردن دوباره وزن خود به سفر های طولانی چند روزه در دریا می روند.

این وظیفه پدری و مادری در این گونه از پنگوئن ها حتی با تغییر شرایط محیطی نیز هیچ گاه تغییر نخواهد کرد. با این حال، مقدار غذای تامین شده برای فرزندان می تواند هر ساله به نحو چشم گیری تغییر کند. هم اکنون جمعیت این پنگوئن ها به دلیل کمبود مواد غذایی ناشی از تغییرات آب و هوایی در حال کاهش است و در طی چند سال آینده در خطر انقراض قرار دارد.

موریسون در این باره بیان کرد که: «پنگوئن های کاکل دار درگیر استراتژی تولیدمثل غلطی شده اند که برای محیط زیست دریایی آنها نامناسب است. دلیل این امر نیز این است که در دسترس بودن مواد غذایی در این مکان کمتر قابل پیش بینی است و در ادامه تغییرات آب و هوایی کره زمین به عنوان تهدیدی برای آنها به حساب خواهد آمد.»

منبع: sciencedaily

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا