فریب دادن باکتری برای مصون ماندن گیاه

باکتری ها تقریبا تمامی موجودات زنده را مورد حمله قرار می دهند ولی روش دفاعی هر یک از این موجودات در برابر این حملات با دیگر متفاوت است. گیاهان از طریق تولید ترکیبات بسیار متنوعی خود را در برابر حملات باکتری ها مصون می کنند. هم اکنون، محققان در پی تحقیقات خود توانسته اند یکی از این ترکیبات گیاهی را کشف کنند.

این محققان بر این باورند که این ترکیب موجب می شود که باکتری ها قبل از این که تعدادشان به حد کافی برسد دستور حمله به گیاه را به یکدیگر بدهند به این ترتیب گیاه یاد شده به راحتی به دلیل تعداد کم باکتری ها می تواند به آنها مبارزه کرده و پیروز شود.

در این تحقیق این محققان به این نتیجه رسیده اند که اسید رزمارینیک (Rosmarinic acid) سلاح مخفی گیاهان برای مبارزه با باکتری ها است. تینو کرل (Tino Krell) و همکارانش از شورای ملی تحقیقات اسپانیا دریافتند که اسید رزمارینیک مولکولی را تقلید می کند که باکتری ها از آن برای علامت دادن به یکدیگر در جهت تغییرات تراکم جمعیتشان استفاده می کنند.

حال می توان انتظار داشت که چنین فرایندی در صورت پیاده سازی در سایر موجودات زنده نیز پاسخگو باشد و محققان بر این باور هستند که این ماده شیمیایی دفاعی ممکن است برای محدود کردن اثر تخریبی باکتری ها و کاهش عفونت های بیمارستانی بسیار مفید واقع شود. به این ترتیب باید به انتظار تحقیقات پیشرفته تر در این زمینه بود.

منبع: sciencenews