کشف هسته اتمی چهار نوترونی

کشف مشکوک هسته اتمی با چهار نوترون و بدون هیچ پروتونی تعجب فیزیک دانان را به خود جلب کرد. اگر این کشف در آزمایش های بعدی مورد تایید قرار گیرد و چنین هسته اتمی ای وجود داشته باشد، می توان آن را به عنوان اولین هسته ساکن و خالی نام گذاری کرد. پیتر شاک به عنوان نظریه پرداز هسته ای در مرکز ملی تحقیقات علمی در فرانسه در این باره بیان کرد که: «این امر می تواند چیز بسیار حساسی باشد.»

محققان پس از تاباندن پرتویی سرشار از هسته های هلیوم غنی از نوترون (دو پروتون، شش نوترون) به مایعی متشکل از رایج ترین شکل هلیوم (دو پروتون، دو نوترون) اولین علائم وجود چنین هسته اتمیکی که با نام تترانوترون (tetraneutron) خوانده می شود را مشاهده کردند.

برخی اوقات، این واکنش هسته های بریلیومی را تولید می کرد که دارای چهار پروتون و چهار نوترون بود، در حالی که چهار نوترون در این فرایند بدون ایجاد هسته ای در این واکنش باقی می ماندند. این هسته چهار نوترونی تنها یک میلیاردم یک تریلیونیوم ثانیه پایدار ماند و سپس به ذرات دیگر تبدیل شد.

فیزیک دانان برای تایید وجود تترانوترون نیاز به انجام آزمایش های جدیدتر و پیشرفته تری در این زمینه دارند. وجود تترانوترون ها برای دانشمندان بسیار گیج کننده خواهد بود زیرا قاعدتا نوترون ها بدون وجود پروتونی نمی توانند خوشه ای شده و تشکیل اتم بدهند. شاک در این زمینه احتمال می دهد که نظریه پردازان برای استدلال در زمینه وجود این هسته عجیب و غریب وجود برخی نیروهای درون نوترونی را پیشنهاد کنند.

منبع: sciencenews