در بازتاب بحران زیکا بزرگنمائی شده است

ورونیکا اسکورتسووا وزیر بهداشت روسیه به تازگی اعلام کرد: در پوشش خبرهای مرتبط با ویروس زیکا در جهان ، بزرگنمائی و اغراق بسیار زیادی صورت گرفته است. وی در ادامه اظهارات خود عنوان کرد : در تابستان  آینده ، المپیک ریو به میزبانی کشور برزیل برگزار خواهد شد و من بسیار بعید می دانم ورزشکار یا افراد مشارکت کننده در این رویداد ورزشی به دلیل خطر ویروس زیکا در این مسابقات حاضر نشوند.

در معرفی خطر ویروس زیکا اغراق بسیار زیادی صورت گرفته است و شرکت نکردن در مسابقات المپیک با هدف اجتناب از خطر ویروس زیکا، امری غیر محتمل است. باید توجه داشت که در این مناطق علاوه بر ویروس زیکا ، احتمال ابتلا به تب دنگو نیز وجود دارد که خطر آن کمتر از زیکا نیست.

این موضوع در حالی بیان می شود که پیش از این کمیته ملی المپیک ایالات متحده آمریکا اعلام کرده بود که شاید ورزشکاران این کشور به دلیل خطر ابتلا به تب زیکا ، در مسابقات المپیک برزیل شرکت نکنند.

ورونیکا اسکورتسووا با تاکید بر اینکه اطمینان دارد که در معرفی خطر ویروس زیکا اغراق بسیار زیادی صورت گرفته است، افزود: شرکت نکردن در این مسابقات ورزشی با هدف اجتناب از خطر ویروس زیکا ،امری غیر محتمل است. باید توجه داشت که در این مناطق علاوه بر ویروس زیکا ، احتمال ابتلا به تب دنگو نیز وجود دارد که خطر آن کمتر از زیکا نیست .

به گفته پزشکان هر دو بیماری تب دنگو و زیکا از طریق پشه ای به نام Aedes aegypti به انسان منتقل می شود که این پشه عمدتا در مناطق استوائی ، مرطوب و نیمه گرمسیر زندگی کرده و از طریق گزیدن افراد آلوده می تواند این بیماری ها را به سایرین منتقل کند.

ویروس زیکا از خانواده ویروس های موسوم به فلاوی ویروس بوده و بیماری ناشی از آن  در افراد بالغ با عنوان بیماری زیکا زیکا شناخته شده موجب بروز تب در فرد مبتلا شده و شباهت های زیادی با تب دنگو دارد . از سوی دیگر تحقیقات جدید نشان می دهد که ویروس زیکا عامل عارضه میکرو سفالی microcephaly  است که در آن مغز جنین انسان رشد نکرده و کوچک باقی می ماند .

از مهمترین نشانه های ابتلا به ویروس زیکا ، تب بالا ؛ درد در مفاصل و ماهیچه ها ، سردردهای شدید و التهاب پوست است .

این سخنان در حالی عنوان می شود که به تازگی اعلام شد تنها در کشور کلمبیا هم اکنون بیش از 25 هزار به ویروس زیکا آلوده شده اند . پیش بینی می شود این رقم تا پایان سال جاری میلادی ده ها برابر شود.

منبع: tass

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا