تطور: به اشتراک‌گذاری تکنولوژی و فرهنگ

هرچه ارتباط و تماس میان گروه‌ها بیشتر بوده است، تکنولوژی قوی تری وجود داشته است. همچنین با پی گرفتن تبادل ابزارها (tools) می‌توان به توضیح سفر انسان‌ها از آفریقا به اروپا پرداخت. غار بلومبس در آفریقای جنوبی دانش وسیعی را از اجداد اولیه‌ی‌مان که در حدود صد هزار سال پیش می‌زیسته‌اند در اختیارمان می‌گذارد.
کریستوفر س. هنشیلوود، استاد دانشگاه برگن (UiB) و دانشگاه ویتواترزرند و یکی از نویسندگان مقاله‌هایی که در سال ۲۰۱۵ راجع به غار بلومبس منتشر شد می‌گوید: «ما عمدتاً آن منطقه از آفریقای جنوبی را بررسی و مطالعه می‌کردیم که غار بلومبس در آن واقع است. در این منطقه به دنبال این بودیم که گروه‌ها چگونه از نقطه‌ای به نقطه‌ا‌ی دیگر نقل مکان می‌کردند و چگونه با یکدیگر تعامل می‌کردند».

تکنولوژی اجدادمان
از هنگامی که غار بلومبس در اوائل دهه‌ی ۱۹۹۰ در سیصد کیلومتری شرق کیپ‌ تاون کشف شد اطلاعات مهم و جدیدی را در حوزه‌ی تطور رفتاری گونه‌ی انسان به همراه داشته است. نخستین‌بار در سال ۱۹۹۱ سایت غار کاوش شد و از سال ۱۹۹۷ تاکنون به صورت منظم کار میدانی در آن صورت گرفته است. بلومبس رسوباتی از عصر سنگ میانه را در خود دارد که در حال حاضر بین صدهزار تا هفتاد هزار سال پیش تاریخ‌گذاری شده است.

علاوه بر این، یک ردیف متعلق به دوره پایانی عصر سنگ که بین دو هزار تا سی‌صد سال است را هم می‌توان در آن دید.
محققان دانشگاه برگن و ویتواترزرند اکنون بر روی تکنولوژی مورد استفاده‌ی گروه‌های مختلف در این منطقه و دیگر مناطق آفریقای جنوبی متمرکز شده‌اند؛ تکنولوژی‌هایی چون سرنیزه‌های ساخته شده از سنگ و همچنین تخم شترمرغ تزئین شده. این مطالعه با هدف پرداختن به این پرسش صورت می‌گیرد که آیا میان گروه‌های انسانی عصر سنگ میانه اشتراک و تماسی وجود داشته است یا خیر. این مطالعات می‌خواهند به این پرسش‌ها بپردازند: آن‌ها چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کرده‌اند؟ ارتباط میان گروه‌ها چگونه بر یک گروه تأثیر می‌گذاشته است؟ تبادل فرهنگ مادی نمادین چگونه بر گروه یا گروه‌ها تاثیر می‌گذاشته است؟

سازگاری و تطور
دکتر کارن ون نیکرک، محقق دانشگاه برگن و یکی از نویسندگان، می‌گوید: «الگوهایی که ما مشاهده می‌کنیم این نکته را نشان می‌دهند که هنگامی که جمعیت‌ها تغییر می‌کنند، مردمان آن‌ها بیشتر با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. به عنوان نمونه، ما الگوهای مشابهی را یافته‌ایم که در سایت‌های مختلف بر تخم شترمرغ نقش بسته‌اند. این الگوهای مشابه نشان‌دهنده‌ی این نکته هستند که مردم احتمالاً فرهنگ مادی نمادین را در پاره‌ای از اوقات، و نه در دیگر اوقات، به اشتراک می‌گذاشته‌اند».
این اشتراک فرهنگ مادی نمادین و تکنولوژی همچنین اطلاعات بیشتری را در مورد سفر هومو ساپینس از آفریقا به عربستان و اروپا در اختیار ما می‌گذارد. ارتباط و تماس میان فرهنگ‌ها برای بقا و رشد اجداد ما، هومو ساپینس، ضروری و حیاتی بوده است. گروه‌هایی که ارتباط و تماس بیشتری با یکدیگر داشته‌اند، تکنولوژی و فرهنگ برتری هم داشته‌اند.
هنشیلوود می‌گوید: « ارتباط و تماس میان گروه‌ها، و پویایی جمعیت، امکان اقتباس و انطباق تکنولوژی‌ها و فرهنگ جدید را فراهم می‌کرده است و این دقیقاً همان چیزی است که هومو ساپینس با آن تعریف می‌شود. چیزی که ما می‌بینیم همان الگوهایی است که سال‌ها بعد هنر غار را در اروپا شکل داده است».

منبع:علمنا

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا