تسهیل حرکت دانشگاهها در مسیر دیپلماسی علمی در برنامه ششم توسعه
دکتر محمد فرهادی در نشست رؤسای دانشگاههای استان سیستان و بلوچستان با تبریک ایام دهه مبارکه فجر انقلاب اسلامی گفت: در برنامه ششم توسعه طرحی ارائه کردهایم که کمیتهای با حضور وزارتخانههای علوم، بهداشت، اقتصاد، امور خارجه و بانک مرکزی تشکیل شود تا تمامی مشکلات و مسائل مربوط به جذب دانشجویان خارجی و برگزاری دورههای مشترک علمی و تحقیقاتی در این کمیته حل و فصل شود تا دانشگاهها به سهولت بتوانند در مسیر دیپلماسی علمی و جذب دانشجویان خارجی از منطقه و سراسر جهان اقدام کنند.
دکتر فرهادی با بیان اینکه از دوران دفاع مقدس با منطقه سیستان و بلوچستان آشنا بوده و اکنون شاهد تغییرات گستردهای به خصوص در بخش آموزش عالی این استان است، اظهار کرد: هماکنون 110 هزار دانشجو در دانشگاههای این استان تحصیل میکنند و میتوان از این استان به عنوان قطب علمی جنوب شرق کشور یاد کرد.
وزیر علوم با اشاره به اینکه طرح آمایش آموزش عالی در وزارت علوم تصویب شده و هماکنون در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است، گفت: در این طرح دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به مناطق نه گانه تقسیم شدهاند.
دکتر فرهادی خاطرنشان کرد: بر اساس طرح آمایش آموزش عالی، واحدهای اداری مالی، آموزشی، فرهنگی و پژوهشی نیز به نه منطقه تقسیم شدهاند که این تقسیم بندی به قطبی شدن مناطق کشور نیز کمک میکند.
وی در ادامه افزود: در طرح آمایش آموزش عالی امکانات، استعدادها و وضعیت مناطق مختلف کشور بررسی شده و بر اساس آن توسعه آموزش عالی هر منطقه انجام میشود و همچنین مجوزهای تاسیس مراکز آموزش عالی و پذیرش دانشجو نیز بر اساس رشتههای مرتبط درهر منطقه انجام میشود.
وزیر علوم با بیان اینکه هماکنون بیش از21 هزار دانشجوی خارجی از 47 کشور در دانشگاههای کشورمان تحصیل میکنند، گفت: ما بینالمللی شدن دانشگاهها و تقویت دیپلماسی علمی را به طور جدی پیگیری میکنیم تا دانشگاهها بتوانند با سهولت دانشجوی خارجی جذب کنند که در این خصوص باید قدری زیرساختها و روابطمان را با برخی از دستگاههای اجرایی ذیربط هماهنگتر کنیم تا مشکلات جذب دانشجویان خارجی حل شود.
وی به ضرورت انجام پروژهها و دورههای تحقیقاتی مشترک بین مراکز دانشگاهی ایران با سایر کشورها اشاره کرد و گفت: برای مثال در راستای تقویت دیپلماسی علمی، تفاهمنامه انجام 15 طرح تحقیقاتی با مراکز آموزش عالی فرانسه منعقد شده و باید برگزاری دورههای مشترک علمی، تحقیقاتی نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: این همکاری مشترک علمی و تحقیقاتی میتواند در زمینه شرکتهای دانش بنیان و تقویت کرسیهای زبان فارسی که هم اکنون بیش از 50 کرسی در 38 کشور فعالیت میکنند، انجام شود.
وزیر علوم در خصوص انجام پروژههای عمرانی دانشگاهها نیز اظهار کرد: در مورد طرحهای عمرانی بهتر است به تکمیل پروژههایی که در حال اتمام هستند، اولویت بدهیم که این طرحها با مساعدت وزارت علوم تکمیل شوند و سازمان مدیریت و برنامهریزی هم برای نگهداری و تعمیرات و بازسازی این طرحها در یک زمان بندی معین، بودجه مناسبی در نظر گرفته است.
دکتر فرهادی با اعلام پیش بینی بودجه خاصی برای تجهیز آزمایشگاههای دانشگاهی در سال آینده گفت: مساله مهم در خصوص تقویت بودجههای پژوهشی دانشگاهها و مراکز پژوهشی که به میزان یک دهم تولید ناخالص ملی پیش بینی شده است، مدیریت این بودجه است تا فقط در بخش پژوهش استفاده شود.
وی همچنین با اشاره به افزایش عضویت آزمایشگاههای مرکزی دانشگاهها و مراکز پژوهشی در شبکه شاعا گفت: خوشبختانه هم اکنون 120 آزمایشگاه مرکزی دانشگاهی عضو شبکه شاعا هستند، در حالی که در ابتدای مسؤولیت من این تعداد به 50 آزمایشگاه محدود میشد که البته آزمایشگاه مرکزی دانشگاه سیستان و بلوچستان هم عضو این شبکه بوده و از امکانات مناسبی برخوردار است.
وزیر علوم در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر انجام مواردی از قبیل تشکیل کمیسیون توسعه روابط علمی با کشورهای همسایه و جذب و پایداری اعضای هیات علمی گفت: ما هم اکنون چند منطقه علمی و فناوری در کشور تاسیس کردهایم و در این استان هم اگر شرایط فراهم شود، میتوان برای تاسیس یک منطقه علمی و فناوری اقدام کرد.
به گزارش ایسنا،بر اساس این گزارش، در این نشست رؤسای دانشگاههای سیستان و بلوچستان دیدگاهها و نظرات خود را با وزیر علوم در میان گذاشتند.
No tags for this post.