حذف میتوکندری روند پیر شدن را معکوس کند

سرپرست گروه تحقیقاتی، دکتر پاسوز از انستیتو پیری در دانشگاه نیوکاسل انگلیس و همکارانش نشان دادند راه هایی برای معکوس کردن روند پیری وجود دارد. آن ها یافته هایشان را در مجله Embo به چاپ رساندند.

در واقع پيري كاهش قواي رواني و جسمي است كه در اثر گذشت زمان روي مي دهد و يك فرآيند طبيعي از تغييرات مربوط به زمان است كه با تولد شروع شده و در سراسر زندگي ادامه مي‌يابد. دوران پس از 60 سالگي را دوران سالمندي مي نامند.

میتوکندری، در سلول، اندامکی است که وظیفه آن تنفس سلولی و نوعی دستگاه انتقال انرژی است که موجب می‌شوند انرژی شیمیایی موجود در مواد غذایی با عمل فسفوریلاسیون اکسیداتیو، به صورت پیوندهای پرانرژی فسفات (آدنوزین تری‌فسفات) ذخیره شود. این اندامک در تمام یاخته‌های دارای تنفس هوازی به جز در باکتری‌ها که آنزیم‌های تنفسی آنها در غشای سیتوپلاسمی جایگزین شده‌اند وجود دارد.

میتوکندری نیز همانند کلروپلاست از دو غشائ داخلی و خارجی تشکیل شده است با این تفاوت که دو غشائ داخلی و خارجی فضای درون میتوکندری را به دو بخش تقسیم می‌کند که عبارتند از :۱- فضای درون میتوکندری ۲- فضای بین دو غشا. درون میتوکندری DNA حلقوی نیز وجود دارد و می تواند بطور مستقل از سلول نیز همانند سازی کند. درون میتوکندری مایعی سّیال به نام ماتریکس وجود دارد که واکنش‌های مربوط به فرایند تنفس سلولی در ان انجام می‌شود. تنفس سلولی فرایندی است که طی ان انرژی ذخیره شده در غذاها (قندها) به ATP (مولکول سوختی سلول) تبدیل می‌شود. در غشا داخلی چین خوردگی‌هایی وجود دارد که به ان کریستا گویند قرار دارد که باعث افزایش سطح غشا می‌شود.

محققان در این مطالعه، با حذف کامل میتوکندری از سلول ها، نتایج بدست آمده را بررسی کردند.

منبع: Medical News Today