تمام پروژه هایی که در پژوهشگاه صنعت نفت انجام می شود، کاربردی هستند

مهندس علی احسان نظر بیگی در ابتدا به معرفی این پژوهشگاه پرداخت و گفت: پژوهشگاه صنعت نفت از دهه 40 تشکیل شد. ابتدا به صورت مرکز پژوهش و خدمات آزمایشگاهی شروع به کار کرد ولی آرام آرام گسترش پیدا کرد و در نهایت به پژوهشگاه صنعت نفت تبدیل شد.

وی افزود: از نظر هیئت علمی تحت قوانین وزارت فرهنگ و آموزش عالی و از نظر اداری تحت نظارت وزارت نفت کار می کند. این پژوهشگاه در سه پردیس کار خودش را انجام می دهد؛ پردیس بالادستی که در زمینه صنایع بالادست نفت مانند اکتشاف، استخراج و حفاری فعالیت می کند شامل چندین پژوهشکده است که هر کدام از چندین گروه تحقیقاتی تشکیل می شود.

رئیس پژوهشکده پالایش به پردیس پایین دستی اشاره داشت و ادامه داد: این پردیس در زمینه صنایع پالایش، گاز و پتروشیمی از زمان تحویل نفت یا گاز به پالایشگاه فعالیت می کند. این پردیس شامل چندین پژوهشکده است از جمله پژوهشکده پالایش و یا گاز.

نظر بیگی از پردیس انرژی و محیط زیست به عنوان سومین پردیس نام برد و اظهار داشت: این پردیس در زمینه "سیوینگ" (saving) انرژی و محیط زیست و آلودگی کار می کند که در کلیه زمینه های نفت و گاز و پتروشیمی درگیر است. این پردیس نیز شامل چندین پژوهشکده مانند حفاظت، خردگی، آلودگی و محیط زیست است. 

در ادامه دکتر عزت الله کاظم زاده در خصوص فعالیت در این پژوهشکده گفت: با توجه به مشکلاتی که از طرف صنعت به پژوهشگاه ارجاع شده است، تلاش شده متناسب با نقش کلیدی خود در ارائه راه حل های فناورانه برای رفع مشکلات با انجام پروژه های کاربردی، گام های اساسی را بردارند که نهایتا منجر به توفیقات و دستاوردهای بسیار مهمی شده است.

وی اضافه کرد: این دستاوردها در حوزه های مختلف مرتبط با فعالیت های بالادستی شامل اکتشاف، حفاری، ارزیابی مخزن، توسعه، تولید و ازدیاد برداشت بوده است.

رئیس پژوهشگاه مهندسی نفت در بیان مزیت های پژوهشگاه صنعت نفت بیان داشت: این پژوهشگاه علاوه بر داشتن تمامی گروه های تخصصی در زمینه بالادست، سایر تخصص های مورد نیاز از سایر پردیس های پایین دستی و انرژی محیط زیست نظیر پردیس شیمی و پلیمر و مرکز نانو را در اختیار دارد که با هم افزایی می تواند بستر انجام پروژه های کلان در پروژه های بالا دست به منظور بهبود و ازدیاد برداشت از مخارن و در نهایت تولید از مخازن را انجام دهد.

کاظم زاده خاطرنشان ساخت: در حال حاضر تمام پروژه هایی که در پژوهشگاه انجام می شود، دارای متقاضی و کاربردی هستند و در مرحله اجرای آن تست میدانی در نظر گرفته شده است و باید نتایج آن به صورت ملموس در صنعت دیده شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت در خصوص حفاری گفت: روش هایی که منجر به بهبود برداشت از مخازن می شود را به سه پایه تقسیم می کنیم؛ تاسیسات سطح الارض، چاه محور و مخرن محور.

رئیس پژوهشگاه مهندسی نفت ادامه داد: به طور قطع دو محور و پایه اول سهل الوصول تر هستند و در میان مدت و کوتاه مدت جواب می گیریم.

در ادامه دکتر سید محمد مهدی دستغیب مسئول طرح پردیس انرژی و محیط زیست به مبحث توسعه پایدار و صنعت سبز و اینکه یک زمانی به عنوان فقط شعار در نظر گرفته می شد، اشاره کرد و گفت: امروزه با مشکلات زیست محیطی عدیده ای روبرو هستیم و از همه مهمتر منابع محدودی که روز به روز به سمت نابودی آنها نزدیک تر می شویم و به همین دلیل بحث توسعه پایدار بسیار جدید گرفته می شود. 

وی از صنعت نفت به عنوان بزرگترین صنعت کشور یاد کرد و اظهار داشت: این صنعت نیروی محرکه کشور است و به همین جهت باید بیش از همه به این مسئله یعنی توسعه پایدار توجه بیشتری داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ارکان مهم توسعه پایدار صیانت از منابع مانند منابع انرژی، طبیعت، منابع محدود آب و یا هوای پاک است. خوشبختانه پژوهشگاه از سالیان گذشته فعالیت های متمرکزی  در حوزه صیانت از منابع داشته است که در قالب سه پژوهشکده این فعالیت ها ساماندهی شده است. در حوزه انرژی، پژوهشکده توسعه فناوری های انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی را داریم. این بخش در حوزه های مختلف از جمله توسعه انرژی های نو فعالیت می کند.

دستغیب در خصوص بهینه سازی انرژی ادامه داد: وقتی انرژی را بهینه مصرف کنیم، هم کمتر از منابع استفاده می کنیم و هم اینکه منابع را می توانیم به کاربردهای مفید دیگر اختصاص دهیم، ضمن اینکه آلودگی کمتری را وارد محیط می کنیم و سود اقتصادی را نیز به دنبال خواهد داشت. 

برنامه "گفت‌وگوی علمی" با موضوع دستاوردهای نفت و پتروشیمی و با حضور دکتر عزت الله کاظم زاده عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت و رئیس پژوهشگاه مهندسی نفت، مهندس علی احسان نظر بیگی عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت و رئیس پژوهشکده پالایش و دکتر سید محمد مهدی دستغیب عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت و مسئول طرح پردیس انرژی و محیط زیست روانه آنتن شد.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا