درمان معلولیت با کمک فناوری های جدید

یکی از حوزه هایی که دانشمندان علی رغم پیشرفت های بسیار زیاد پزشکی در سال های اخیر، هنوز موفق به درمان قطعی آن نشده اند، آسیب های نخاعی و تخریب بافت سلول های عصبی است. در حقیقت افرادی که بنا به دلایل مختلفی دچار ضایعات نخاعی و یا قطع سیستم عصبی بخشی از بدنشان می شوند، با مشکل معملولیت و فلج دائمی رو به رو هستند.

این دستگاه stentrode نام داشته و به وسیله یک کپسول کوچک در رگ های خونی نزدیک محرک های کورتکس  نصب می شود.

به تازگی پژوهشگران استرالیائی موفق به ساخت سیستم اعصاب نخاعی بایونیک  شده اند که می تواند در مغز ،  ستون فقرات یا بخشی هایی خاص از سیستم اعصاب مرکزی بیماران جاسازی شده و پیام های مغز را دریافت و به پاها منتقل کند. به این ترتیب افرادی که بر اثر عواملی مانند سکته، تصادفات و … دچار فلج شده و قادر به راه رفتن نیستند؛ خواهند توانست به کمک این ابداع جدید ، بار دیگر گام بردارند.

ابعاد این دستگاه بسیار کوچک بوده و تنها به اندازه یک کبریت است. گفتنی است این دستگاه stentrode نام داشته و به وسیله یک کپسول کوچک در رگ های خونی نزدیک محرک های کورتکس  نصب می شود. به گفته سازندگان این سیستم ، زمانی که دستگاه  اعصاب نخاعی بایونیک در نزدیکی مرکز هدایت و کنترل حرکتی بدن قرار می گیرد ، قادر به دریافت و انتقال پیام های حرکتی مغز به سایر اندام بدن خواهد بود.

منبع: efe

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا