تولید 35 رقم زراعی و باغی؛ بخشی از 50 دستاورد شاخص کشاورزی در دولت یازدهم

به گزارش وزارت جهادکشاورزی، تولید و معرفی 35 رقم تازه زراعی و باغی، چهار دستاورد در بخش آب و خاک، سه یافته در زمینه جنگل و مرتع و دو اقدام مهم در هر یک از عرصه های واکسن و بیوتکنولوژی، شیلات، مکانیزاسیون، و حفظ نباتات از شاخص های بخش تحقیقات کشاورزی در دولت تدبیر و امید به شمار می رود.
دستاوردهای مهم تحقیقاتی در بخش زراعی و باغی شامل تولید و معرفی 11رقم تازه گندم نان، دیم و دوروم، سه رقم چغندر، سه رقم نخود، سه رقم پنبه، چهار رقم کلزا، سویا و دانه روغنی، دو رقم لوبیا، دو رقم خربزه، دو رقم جو آبی و دیم، یک رقم زیتون، یک رقم کاهو، یک رقم به، یک رقم ذرت و یک رقم کنجد می شود.
در بخش جنگل ها و مراتع یک رقم تازه صنوبر با نام «رحمتی» و یک رقم گل محمدی معرفی و اطلس آویشن نیز تهیه شده است که با استفاده از آن می توان با گونه ها و ارقام مناسب آویشن آشنا شد.
در بخش شیلات، مولدسازی و تکثیر مصنوعی گونه تاسماهی ایرانی پرورشی و دستیابی به دانش فنی پرورش ماهی هامور در قفس های شناور از دستاوردهای موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر و موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور محسوب می شود.
همچنین در دو سال گذشته موسسه تحقیقات گیاهپزشکی روش های فیزیکی، شیمیایی و زراعی برای کنترل کپک سبز قارچ های خوراکی و موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی سامانه نوین تشخیص سریع باقیمانده سموم را در محصول خیار ارائه کرده است.
بر پایه این گزارش، طراحی و ساخت کمباین سه ردیفه پنبه چین، دستیابی به دانش فنی گلخانه خورشیدی ملی در زمینه مکانیزاسیون و فناوری کشاورزی، ساخت راکتور پیشرفته مجهز به سیستم ولتاژ بالا برای تولید بیودیزل از روغن پسماند خوراکی در ایران در بخش بیوتکنولوژی و تولید آزمایشگاهی و بررسی ایمنی زایی واکسن زنده دوگانه «نیوکاسل (La sota) برونشیت عفونی (H-120)» از دستاوردهای شاخص در بخش تحقیقات واکسن و سرم سازی است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا