ساخت پای مصنوعی رباتیک مجهز به دوربین

Mo Rastgaar محقق این طرح، قصد دارد گام بزرگی را در جهت توسعه مچ پای مصنوعی بر دارد. مهندس مکانیک دانشگاه فنی میشیگان و تیم تحقیقاتی وی، نمونه اولیه ای از یک پای رباتیک را توسعه داده اند که در مقایسه با سایر پاهای مصنوعی اختراع شده، حرکت های طبیعی تری را فراهم می کند. علت این تفاوت، استفاده از چشم در پای رباتیک است. منظو از چشم در پای رباتیک این است که در ساخت آن از یک دوربین استفاده شده است. تیم تحقیقاتی در حال توسعه یک سیستم بینایی مصنوعی می باشد. دوربین کم هزینه و محرک کنترل کامپیوتری، اجزای کلیدی این اختراع می باشند و محرک کنترل کامپیوتری، وضعیت مچ پا را از طریق یک سیستم کابلی تنظیم می کند.

در حالی که کاربر در حال حرکت است، این دوربین می تواند مشخصات زمین را شناسایی کند و موقعیت گام بعدی را مشخص کند و سپس کامپیوتر اطلاعات دریافتی از دوربین را تجزیه و تحلیل می کند و زاویه صحیح برای برداشتن گام بعدی را مشخص می کند. تجزیه و تحلیل صورت گرفته بر اساس ویژگی های بیولوژیکی افراد صورت می گیرد. بنابراین مچ پا دقیقا می تواند تشخیص دهد که آیا کاربر قصد بالا رفتن از پله ها را دارد و یا قصد دارد از روی گودال جهش کند.

تیم طراح تلاش کرده است که پای مصنوعی را سبک تر و کار آمدتر طراحی کند. از آنجا که پای مصنوعی به وسیله سیم هایی شبیه کابل ترمز دوچرخه حرکت می کند، نیازی نیست که در هر قدم محرک بر روی پروتز نصب شود و حجم محرک طوری است که می تواند در یک جیب یا جعبه حمل شود. همچنین این محرک به آسانی می تواند جدا شود و کاربر در استفاده از آن مختار است. اگر کاربر قصد اقامت در خانه را داشته باشد، می تواند با پروتز غیرفعال در خانه راه برود.

محققان این طرح امیدوارند که مچ پای رباتیک در خارج از محیط آزمایشگاه نیز کاربرد داشته باشد و امیدوارند که این پای رباتیک وارد بازار فروش شود تا بتواند به افرادی که نیاز به این فناوری دارند کمک کند. قابل ذکر است این طرح برنده جایزه بنیاد ملی علوم شده است و همچنین حق ثبت اختراع موقت به آن داده شده است.

منبع

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا