رفع بسیاری از مشکلات کشور با استفاده از توان علمی نخبگان در مجلس

محمدحسن دوگانی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به اهمیت حضور چهره های علمی و دانشگاهی در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در همه برنامه های توسعه پنج ساله تاکید کردیم که توسعه پایدار، توسعه ای است که دانش محور و دانایی محور باشد و غیر از این هم راهی نداریم. نخبگان، دانشمندان، مغزهای متفکر جامعه و اعضای هیات علمی دانشگاه ها می توانند بسیاری از مشکلات جامعه را تجزیه و تحلیل کنند و برای آن راهکار ارایه نمایند. اگر این افراد به صورت جمعی در مجلس حضور داشتند توان رفع بسیاری از مشکلات را خواهند داشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: مجلس شورای اسلامی از تعدادی کمیسیون های تخصصی تشکیل شده است که این کمیسیون ها بدون وجود متخصصان هیچ وقت نمی توانند به اهداف خود برسند. لذا اگر متخصصان و متفکران و اساتید دانشگاه بتوانند در مجلس حضور داشته باشند، کمیسیون های تخصصی ما دارای بار تخصصی بسیار خوبی خواهند بود. در نتیجه طرح ها و لوایح و تدوین قوانین در مجلس با اعمال رویکرد تخصصی از غنای بیشتری برخوردار می شوند. بنابراین حضور چهره های علمی و دانشگاهی در مجلس بسیار موثر خواهد بود.

وی با اشاره به رشد مطلوب علمی کشور در سال های گذشته، تصریح کرد: با توجه به استعداد فکری، توان و تجربه و بنیان علمی که نخبگان و افراد علمی و دانشگاهی دارند، می توانند در بحث حرکت دانش بنیان کشور به ویژه در عرصه اقتصاد کارآمد باشند. رفع مشکلات اقتصادی که امروز کشور با آن مواجه است بدون کار کارشناسی و بدون بنیان علمی امکانپذیر نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه باهنر کرمان در ادامه تصریح کرد: یکی از مشکلات امروز کشور ما در بحث برنامه ریزی و اقتصاد و نیز مسایل پیچیده اجتماعی است که همه اینها به راحتی با استفاده از توان علمی نخبگان ما در مجلس شورای اسلامی به ویژه در عرصه قانونگذاری و نظارت مرتفع خواهد شد.

از آنجاکه هر روز ظهور و حضور نخبگان، متفکران و استادان دانشگاه در جامعه بیشتر می شود و شمار فارغ التحصیلان دانشگاهی در حال افزایش است، به نظر می رسد که حضور این افراد در مجلس شورای اسلامی هم هر دوره بیشتر از دوره های قبل خواهد بود

دوگانی در پاسخ به این پرسش که اقبال جامعه به چهره های علمی را در انتخابات مجلس چطور می بینید؟ گفت: این بستگی به میزان آگاه کردن جامعه دارد. باید جامعه آگاه باشد که رفع مشکلات از مجرای علمی و فناوری و دانش بنیان بودن توسعه ممکن است. ما باید این آگاهی را به مردم بدهیم که به سمت افراد متخصص که می توانند در مجلس تاثیرگذار باشند، بروند.

وی افزود: این موضوع به حضور نخبگان در جامعه هم مربوط است. در سال های گذشته بحث حضور نخبگان در مجلس خیلی مطرح نمی شد و نیز نخبگان به دلیل درگیری با مسایل علمی و دانشگاهی، رغبت چندانی به این حضور نداشتند. این است که مقداری خود را کنار می کشند. به نظر من بایستی این افراد را تشویق به حضور کنیم و رویکرد مردم را به سمت اهمیت دادن به فکر و اندیشه تغییر دهیم که انشالله بتوانیم در مراکزی که نیاز به نخبگان هست از وجود آنها استفاده کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا مجلس آینده وجهه علمی تری نسبت به دوره های قبل خواهد داشت؟ خاطرنشان کرد: مسلما باید این اتفاق بیفتد. از آنجاکه هر روز ظهور و حضور نخبگان، متفکران و استادان دانشگاه در جامعه بیشتر می شود و شمار فارغ التحصیلان دانشگاهی در حال افزایش است، به نظر می رسد که حضور این افراد در مجلس شورای اسلامی هم هر دوره بیشتر از دوره های قبل خواهد بود.   

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا