بحران زیکا در کلمبیا

در پی بروز بحران ویروس زیکا در کشور کلمبیا که منجر به گسترش و همه گیری شدید این بیماری در بین مردم این کشور حوزه آمریکای جنوبی شده است ، خوان مانوئل سانتوز رئیس جمهور کلمبیا با هدف کنترل و مقابله با رشد زیکا ، به طور رسمی از ایالات متحده آمریکا درخواست کمک رسانی در زمینه ارسال دارو و پزشک کرده است.

آلخاندرو ژاویرا وزیر بهداشت کلمبیا ضمن اعلام نگرانی از روند رشد و گسترش ویروس زیکا در این کشور ؛ پیش بینی کرد که رقم مبتلایان به این بیماری در سال پیش رو به رقمی بین 600 تا 700 هزار نفر خواهد رسید.

بر اساس توافق انجام شده بین دو کشور قرار است در زمانی کوتاه ، تیمی از دانشمندان و پزشکان آمریکائی به منظور کمک رسانی و مطالعه این ویروس به کشور کلمبیا اعزام شوند. گفتنی است شرایط ابتلا به این ویروس خطرناک در کلمبیا به صورت بحرانی درآمده و بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی ریاست جمهوری این کشور ، تا کنون 25 هزار و 646 نفر به این ویروس آلوده شده اند که در بین آن ها 3 هزار و 177 زن باردار نیز وجود دارد. پژوهش های جدید نشان می دهد، ویروس زیکا عامل عارضه میکرو سفالی microcephaly  است که در آن مغز جنین مادران باردار مبتلا به این ویروس رشد نکرده و کوچک باقی می ماند. میکرو سفالی یک اختلال رشد عصبی است که  علاوه بر ویروس زیکا توسط عوامل متعددی مانند مسایل ژنتیکی ، سکته مغزی ، انگل توکسوپلاسموزا ، سو تغذیه ، مسمومیت دارویی و قرار گرفتن در معرض پرتوهای آسیب رسان ایجاد می شود .  قابل ذکر است که این وضعیت می تواند برای نوزادان مرگبار بوده یا معلولیت های شدید را به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر آلخاندرو ژاویرا وزیر بهداشت کلمبیا نیز در بیانه ای جداگانه ضمن اعلام نگرانی از روند رشد و گسترش ویروس زیکا در این کشور ؛ پیش بینی کرد که رقم مبتلایان به این بیماری در سال پیش رو به رقمی بین 600 تا 700 هزار نفر خواهد رسید.

منبع: xinhuanet

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا