بررسی منشاء کانسار آهن همیرد

كانسار آهن همیرد در شمال شرق  سمنان و در مرز پهنه ساختاری البرز جنوبی و شمال ایران مركزی قرار گرفته است. توده نفوذی نیمه آتشفشانی در این منطقه با تركیب مونزونیت- مونزودیوریت به درون سنگ های رسوبی آهكی، آذرآواری (معادل سازند كرج با سن ائوسن میانی) نفوذ كرده است و به همین دلیل نیز كانه زایی آهن در محل تماس توده با این سنگ ها رخ داده است.

نتایج حاصل از مطالعات دماسنجی میانبارهای سیال و ایزوتوپ های پایدار اكسیژن، كربن و گوگرد كانسار آهن همیرد، آمیختگی سیال های ماگمایی و جوی را به عنوان منشاء محلول های گرمابی بیان كرده است

حضور گسترده هماتیت همراه با مقادیر فرعی مگنتیت، گوتیت، لیمونیت، پیریت، دولومیت، باریت و كلسیت از ویژگی های مهم كانی زایی در كانسار آهن همیرد است. كانی زایی به شكل رگه ای و عدسی هایی با تركیب هماتیت و مقدار كمتر مگنتیت است.

به تازگی در پژوهشی در این زمینه و برای تعیین منشاء و ارائه مدل ژنتیكی كانسار آهن همیرد به مطالعه میانبارهای سیال و ایزوتوپ های پایدار گوگرد، كربن و اكسیژن پرداخته شده است. مطالعات سنگ نگاری نمونه های كوارتزی 5 گروه از میانبارهای سیال و نمونه باریتی 4 گروه از میانبارهای سیال را در كانسار همیرد نشان می دهند.

میانبارهای سیال نمونه های كوارتزی، تك فازی مایع، تك فازی گاز، دوفازی غنی از مایع، دوفازی غنی از گاز و سه فازی مایع- جامد- گاز هستند. میانبارهای سیال سه فازی مایع- جامد- گاز در نمونه باریتی دیده نشده است. مطالعات دماسنجی انجام شده میانبارهای سیال كوارتز و باریت (دو فازی غنی از مایع) بیشترین فراوانی همگن شدگی را در گستره دمایی 200 تا 250 و 100 تا 150 درجه سانتی گراد نشان می دهد.

نتایج حاصل از مطالعات دماسنجی میانبارهای سیال و ایزوتوپ های پایدار اكسیژن، كربن و گوگرد كانسار آهن همیرد، آمیختگی سیال های ماگمایی و جوی را به عنوان منشاء محلول های گرمابی بیان كرده است. احتمالاً كانی زایی در كانسار آهن همیرد همانند كانسارهای اسكارن آهن است.

منبع: مریم حاجی بهرامی، نادر تقی پور، قاسم قربانی،  1394. منشاء كانسار آهن همیرد، شمال شرق  سمنان: با استفاده از مطالعه میانبارهای سیال و ایزوتوپ های پایدار (S، C، O)، فصلنامه علوم زمین ، سال بیست و پنجم، شماره 97.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا