معرفی بیش از 40 ترکیب مزوحفره جدید توسط محققان ایرانی

بابک کریمی، دارنده گرنت پژوهشی «کاتالیزورهای نانو ساختار جدید» از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره این گرنت پژوهشی اظهار کرد: ساخت ترکیبات مزو حفره منظم جدید که با روش نانو قالب‌گیری تهیه می‌شوند، به عنوان ترکیبات پایه در آزمایشگاه انجام می‌پذیرد. در نهایت مراکز فعال کاتالیزورها به این ترکیبات متصل شده و به عنوان کاتالیزورهای ناهمگن و قابل بازیافت در واکنش‌های شیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کریمی عنوان کرد: در حال حاضر گروه‌های زیادی در این حوزه مشغول فعالیت هستند؛ اما گروه تحقیقاتی ما به عنوان نخستین گروه از سال 2003 تحقیقات در این حوزه را آغاز کرد و در سال 2006 اولین مقاله را در این حوزه در بهترین مجله بین‌المللی شیمی به چاپ رساند. در خلال این سال‌ها تعداد کثیری مقاله در همین حوزه تحقیقاتی در مجلات تراز اول جهانی از گروه ما به چاپ رسیده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان گفت: اگر روند رشد علم کاتالیزورها را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم در ابتدا با روش آزمون و خطا پیش می‌رفت؛ یعنی ترکیب مورد نظر ساخته می‌شد و آن را در واکنش استفاده می‌کردند و در مواردی نیز پاسخ مورد نظر را نمی‌گرفتند.

به گفته کریمی با ورود ساختارهای مزو حفره به حوزه کاتالیزورهای ناهمگن این امکان فراهم شد تا در ابعاد مولکولی ترکیبات طراحی و ساخته شوند. در واقع قابلیت طراحی ویژگی‌هایی که کاتالیزور باید داشته باشد، فراهم می‌شود.

عضو فرهنگستان علوم تصریح کرد: همین مساله این کاتالیزورها را به کاتالیزورهایی پربازده و با کارایی بالا تبدیل کرده که به علت مساحت سطح بالایی که دارند، فعالیت‌های چشمگیری را از خود نشان می‌دهند.

وی همچنین درباره نامگذاری مواد مزو حفره گفت: بر اساس قواعد اتحادیه جهانی شیمی محض و کاربردی (IUPAC) طبقه‌بندی نانو مواد را بر اساس سایز آنها انجام می‌دهد. بر این اساس ترکیباتی با قطر حفره‌های بین دو تا 50 نانومتر را ترکیبات مزو حفره نامگذاری کردند.

کریمی همچنین درباره عنوان این گرنت پژوهشی به «کاتالیزورهای نانو ساختار جدید» گفت: هر مطالعه‌ای که در ابعاد یک تا 100 نانومتر از نوعی مهندسی هوشمند برخوردار باشد، در حوزه نانو قرار می‌گیرد، پس اشاره نانو ساختار در عنوان این گرنت نشانه ابعاد مطالعاتی ما است. البته ترکیباتی که ما روی آنها کار می‌کنیم، بطور عمده در ابعاد زیر 10 نانومتر یعنی در حوزه پایین دستی نانو و نزدیک به ابعاد مولکولی هستند.

وی با بیان اینکه نزدیک به 12 سال از فعالیت تحقیقات گروه ما بر روی ترکیبات مزو حفره می‌گذرد، اظهار کرد: این گرنت پژوهشی برای دومین بار به من اعطا شده و تا امروز گروه تحقیقاتی بزرگی متشکل از دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد و محققان پسا دکتری را برای تحقیقات در این حوزه ایجاد کردیم و ارتباط بین‌المللی خوبی برای تبادل اطلاعات با کشورهای اروپایی و کانادا داریم. همچنین با گروه‌های تحقیقاتی داخل کشور هم در ارتباط هستیم. در دو سال گذشته بیش از 40 ترکیب مزو حفره را به دنیا معرفی کردیم که به اسم کشور ما در دنیا ثبت شده است. این ترکیبات از ساختارهای کربنی، پلیمری، سیلیکایی و حتی هیبریدی (آلی-معدنی) تشکیل شده‌اند.

به گزارش ایسنا، این محقق رشته شیمی عنوان کرد: تمام این ترکیبات مزو حفره برای نخستین بار در دنیا ساخته شده‌اند؛ بنابراین بسیاری از گروه‌ها علاقه‌مند به انجام مطالعات دیگری بر روی این ترکیبات هستند؛ به عنوان مثال برای ترکیبات مزو حفره‌ای با ساختار کربنی گروه‌هایی در حوزه الکتروشیمی علاقه‌مند به انجام تحقیقات روی خواص الکتریکی این مواد جدید هستند. همچنین این ترکیبات از حوزه‌های گوناگون همچون بایو و پزشکی بعنوان حامل‌های دارویی به علت گستردگی کاربردی که دارند، خواستار انجام تحقیقات بر روی آنها هستند.