فرآورده‌های گیاهی سود چندبرابری دارند

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در هشتاد و نهمین جلسه اعضای شورای این ستاد که با محوریت بررسی گیاه شیرین‌بیان برگزار شد، گفت: اگر خام فروشی کنار گذاشته شود، خواهیم دید که سود حاصل از تولید فرآورده‌های گیاهی چندین برابر است.

وی تصریح کرد: این ستاد زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مأموریت‌های ویژه‌ای را دنبال می‌کند. صنعت مشکلات و گرفتاری‌های خود را دارد. گیاهان دارویی در سطح کشور سال‌های سال است که مسکوت مانده‌اند. چرا که منابع ما با قیمت ارزانی به کشورهای دیگر فروخته می‌شود.

عصاره همچنین توضیح داد: وقتی خام فروشی صورت می‌گیرد، مبلغ اندکی به دست می‌آوریم. چنانچه این گیاهان با اندک دانشی تغییر یافته و به عنوان مثال به پودر یا عصاره تبدیل شوند، سود حاصل از فروش آن به چندین برابر خواهد رسید.

وی یکی از رسالت‌های علم و فناوری را قرار گرفتن در مسیرهای دانش بنیان دانست و خاطرنشان کرد: ادعای ما بر دانش انباشت شده در مراکز علمی است. از طرفی هنوز صنعت ما به قدر کافی از این دانش بهره‌مند نیست. کارها سنتی، ارزش افزوده بسیار کم و نیازمند به دانش و تکنولوژی است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در بخش دیگری از این نشست توضیح داد: امروز از زعفران حدود 400 یا 450 میلیون دلار درآمد داریم. در حالی که ارزش افزوده آن بسیار بالا است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این محصول در صنایع دارویی، غذایی و طعم، چندین میلیارد دلار سودآوری دارد.

وی افزود: نتیجه زحمت، خاک، آب، منابع پایه و غیره‌ای که ما در راه دست یافتن به محصول زعفران خرج می‌کنیم، باید اتصال دانش به صنعت و در نتیجه رفاه، سلامت و غیره باشد.

عصاره تلاش این ستاد را بر رشد نام، نشان و برند محصولاتی چون گل محمدی، زعفران، عناب، باریجه، شیرین بیان و غیره بیان کرد و گفت: باید دانش جدیدی را در این عرصه تدوین کنیم تا ورودی‌های جدید داشته باشیم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی به حمایت این ستاد از تولید نوشابه زرشک اشاره کرد و توضیح داد: این محصول حاصل از زرشک دارای پتانسیلی است که بتواند در تمام کشورهای جهان توسعه پیدا کند. به طوری که دست یافتن به آن موجب شده زرشک به صورت چشمگیری افزایش قیمت داشته باشد.

عصاره همچنین درباره کاهش محصول شیرین بیان در کشور گفت: ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی باید در این میان نقش حمایت کننده داشته باشد. بر همین اساس جلساتی درباره برداشت بی‌رویه ریشه شیرین بیان و کاهش رویش این محصول برگزار کرده‌ایم تا معضل به وجود آمده کاهش یابد.

وی با مخاطب قرار دادن اتحادیه تولیدی صادراتی شیرین بیان ایران تصریح کرد: شما وضع موجود را ببینید، 20 سال آینده جایگاه ایران کجاست؟ نسل آینده در مورد شیرین بیان چکاری می‌خواهد انجام دهد؟ همان‌طور که دیدید مواد اولیه‌ کم می‌شود، این سرمایه گذاری می‌خواهد چه شود؟ جایگاه آینده و آینده نگاریتان چیست؟ برای رفتن از وضع فعلی به آن آینده مطلوب چکار باید کرد؟

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی توضیح داد: در راستای این سوال‌ها طرحی را به ما ارائه دهید تا ما مسؤولیت‌های مربوطه را در آن مشخص کنیم. می‌توان در مورد بازار، بازار داخل، سازمان جنگل‌ها، سازمان استانداردها و علم و فناوری نقشه راه تهیه کنیم.

به گزارش ایسنا، عصاره همچنین اعلام آمادگی کرد تا این ستاد با وزارت صنعت، سازمان جنگل‌ها، بانک‌ها، سرمایه گذاران و غیره جلسات مشترکی در جهت پیشبرد اهداف دانش بنیان کردن محصولات اقتصادی شیرین بیان برگزار کند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا