برگزاری نخستین همایش ملی بیماری سلیاک

دکتر محمد رستمی نژاد دبیر علمی این همایش و مسوول دپارتمان تحقیقات بیماری سلیاک ، هدف این همایش را معرفی تازه های تشخیصی بیماری، ارائه راهکارهای مناسب استفاده از رژیم غذایی بدون گلوتن، معرفی درمان های جدید جایگزین و ارائه خدمات ویژه به بیماران سلیاکی شرکت کننده ذکر کرد.

وی با بیان این مطلب که همایش مذکور از امتیاز بازآموزی برای شرکت کنندگان برخوردار است؛ گروه های هدف این همایش علمی را فوق تخصص گوارش اطفال و بالغین، بیماری های داخلی، اپیدمیولوژیست ها، ایمنی شناسی ، بیوشیمی، علوم تغذیه ، پزشکان عمومی، پزشکان عمومی شاغل در طرح پزشک خانواده و بیوشیمی بالینی عنوان کرد.
بیماری سلیاک، نوعی بیماری گوارشی است که به پرزهای روده کوچک آسیب می رساند و سبب اختلال در جذب مواد مغذی می شود.
افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند پروتئینی به نام گلوتن را که در گندم، جو، چاودار و احتمالاً جودو سر وجود دارد، نمی توانند تحمل کنند. زمانی که بیماران مبتلا به سلیاک، غذاهای حاوی گلوتن مصرف می کنند، سیستم ایمنی بدن آن ها پاسخی را به صورت تخریب روده کوچک صادر می کند. این تخریب به خصوص در پرزهای انگشتانه ای روده که مواد مغذی داخل آنها جذب می شوند، ایجاد می شود. به دنبال آسیب پرزهای روده ای فرد بدون توجه به مقدار غذایی که می خورد، مبتلا به سوء تغذیه می شود. به دلیل این که سیستم ایمنی خود فرد سبب تخریب و آسیب پرزهای روده کوچک می شود، این بیماری، به عنوان یک بیماری خود ایمنی نامیده می شودو از طرف دیگر به علت این که مواد مغذی جذب نمی شوند، می تواند به عنوان یک بیماری سوء جذبی مورد نظر قرار گیرد.
بیماری سلیاک هم چنین به نام های اسپروی سلیاک، اسپروی غیر حاره ای و آنتروپاتی حساس به گلوتن هم نامیده می شود.
دبیر علمی همایش ملی بیماری سلیاک خاطرنشان کرد: شرکت در این همایش برای مشمولان رایگان است و علاقمندان با مراجعه به سامانه آموزش مداوم جامعه پزشکی به نشانی www.ircme.ir ثبت نام کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا