مهم‌ترین رویداد‌های محیط زیست و اقلیم که طی دو هفته‌ی‌ گذشته خبرساز شدند

این نیروگاه در منطقه‌ی «چیبا» روی دریاچه‌ی سد «یاماکورا » ساخته می‌شود و پیش‌بینی شده است که به محض تکمیلش در اوایل سال ۲۰۱۸(۱۳۹۶)، برق موردنیاز پنج‌هزار خانوار از طریق آن تامین شود. در این نیروگاه خورشیدی، بیشتر از پنج‌هزار پنل «فوتو ولتائیک» در مساحتی ۱۸۰هزار مترمربعی روی آب نصب خواهد شد. مهم‌ترین مساله در ساخت این نیروگاه، دور نگاه داشتن جریان برق از آب و نصب این سطح بزرگ روی آب است. بعد از واقعه‌ی هسته‌ای «فوکوشیما» که بر اثر سونامی رخ داد، ژاپن با سرعت هرچه بیشتر در حال راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی در گوشه و کنار این سرزمین است.

شرق روسیه، آسیا
اختلاف بز و ببر
۰۰۴ماجرای دوستی «آمور» ببر سیبری با بزی به نام «تیمور» که قرار بود غذایش باشد، مدت‌ها در رسانه‌های مختلف بازنشر شده بود. اما گویا این ببر و بز سرانجام با هم به اختلاف خورده‌اند. آمور ببری سه‌ساله در پارک وحش «پریمورسکی» در نزدیکی شهر «ولادی ووستک» در شرق روسیه است. او مدت‌ها قبل به جای خوردن تیمور -که قرار بود طعمه‌اش باشد- با او دوستی برقرار کرد، چون تیمور از او نترسید و پا به فرار نگذاشت. این دوستی ادامه داشت تا این‌که ظاهرا بز داستان، پا را از گلیمش درازتر کرد و به آمور شاخ زد. آمور هم برای تلافی، پسِ گردن تیمور را گرفت و او را به گوشه‌ای پرت کرد. مسوولان باغ وحش بعد از دیدن این حادثه، قفس آمور و تیمور را از هم جدا کردند. آن‌ها معتقدند دلیل این مساله، وجود ببری ماده («تایگا»، خواهر آمور) است که در همسایگی او زندگی می‌کند و احتمالا در این اختلاف نقش دارد، البته از ابتدا هم پیش‌بینی می‌شد که این دوستی زمانی به پایان برسد.

آفریقای جنوبی، آفریقا
‌‌‌۰۰۳ برخاستن از گور
گروهی از محققان در «کیپ‌ تاون» پایتخت آفریقای جنوبی توانستند بعد از چندین سال تلاش، یک گونه‌ی منقرض‌شده را دوباره زنده کنند. این گونه که در سال ۱۸۸۳ (۱۲۶۱)منقرض شده بود، زیر‌گونه‌ای از گورخر دشتی است که به نام «کوآگا» (quagga ) و با نام علمی «Equus quagga quagga » شناخته می‌شود. این حیوان روی بدنش مثل گورخر خط دارد، اما خط‌ها سراسر بدنش را نپوشانده‌اند، بلکه از سر تا میانه‌های بدن ادامه دارند و بعد محو می‌شوند. دانشمندان دانشگاه کیپ تاون با مهندسی معکوس و ژنتیکیِ پوست به‌جامانده از این حیوان -که در دهه‌ی ۱۸۸۰ میلادی منقرض شده- توانستند این موجود را دوباره زنده کنند. حالا شش کوآگا در دست دانشمندان است و اگر تعدادشان بیشتر شود، می‌توان آن‌ها را به حیات وحش سپرد. البته این حیوانات جدید، از نظر ژنتیکی به طور کامل با حیوان منقرض‌شده هم‌خوانی ندارند اما الگوی خطوط روی بدن‌شان، دقیقا شبیه کوآگا‌های منقرض‌شده است. بسیاری از محققان، علت طرح‌های ترکیبی مختلف خطوط بدن روی انواع زیر‌گونه‌های گورخر وحشی را پراکندگی مگس تسه‌تسه می‌دانند. آ‌ن‌ها معتقدند این خطوط، برای فرار از دست این مگس‌ها تکامل یافته‌اند.

جهان
‌ ماهی‌های آلوده
۶نتایج یک بررسی بزرگ نشان می‌دهد که انواع مختلف ماهی‌ها در سراسر جهان به انواع سموم صنعتی و کشاورزی آلوده هستند. محققانی که دست به این بررسی زده‌اند، می‌گویند در همه‌ی نقاط اقیانوس‌های جهان این آلودگی دیده شده است. با این حال، این گزارش یک نکته‌ی مثبت هم دارد که نشان می‌دهد میزان این سموم طی سی سال گذشته کاهش یافته است. این مطالعه همچنین مشخص کرده با این‌که آلودگی در همه‌ی گونه‌ها وجود دارد، اما مقدارش در نقاط مختلف، به شکل چشمگیری متفاوت است و گاهی تا هزار برابر تفاوت، در میزان این آلودگی دیده می‌شود. با این همه، نتایج کلی نشان می‌دهد که از دهه‌ی ۱۹۸۰ تا به حال، به ازای هر دهه ده تا ۱۵ درصد از میزان این آلودگی کم شده است.

آلاسکا، آمریکا
مرگ دسته‌جمعی
۰۰۵طی هفته‌های گذشته محققان و مردم محلی آلاسکا، با هزاران لاشه‌ی مرغ دریایی در سواحل این ایالت روبه‌رو شده‌اند. بنا به گزارش‌ها، حدود هشت‌هزار قطعه از جسد گونه‌ای مرغ دریایی به نام «گیله‌مات نوک‌قلمی» (با نام علمی Uria aalge) در این منطقه کشف شده است. بعد از این اتفاق، محققان درصدد کشف علت مساله برآمدند و دست به آزمایش‌های مختلفی زدند. اما نتیجه‌ی آزمایش‌ها نشان داد که این پرندگان دچار هیچ بیماری‌ای نشده‌اند و هیچ آلودگی‌ای در بدن آن‌ها وجود ندارد. با این حال مشخص شد که بدن این پرندگان، به شدت فاقد چربی است که نشان می‌دهد آن‌ها برای مدت‌ها، از منابع غذایی محروم بوده‌اند. البته هنوز علت این مساله که چرا این پرندگان از دستیابی به غذا محروم شده‌اند، مشخص نیست. اگر میزان تلفات این گونه‌ی جانوری بیش از حد معمول باشد، می‌تواند روی ماهی‌ها، وال‌ها و دیگر گونه‌ها نیز تاثیر بگذارد.

پرو، آمریکای جنوبی
۰۰۱کرکس کارآگاه
در «لیما» پایتخت پرو، مسوولان شهری دست به کار آموزش کرکس‌ها به عنوان کارآگاهان محیط زیست شده‌اند. آن‌ها برای حل مشکل دفن و دپوی زباله در محل‌های غیرقانونی، کرکس‌ها را به جی‌پی‌اس و دوربین‌های ویژه مجهز کرده‌اند. این حیوان از این جهت برای این کار انتخاب شده که به طور غریزی برای تامین غذایش به محل دفن پسماند‌ها می‌رود. دفن و دپوی غیرقانونی زباله، یکی از مشکلات عمده‌ی شهری در پایتخت این کشور آمریکای جنوبی است. به گفته‌ی یکی از مسوولان شهری لیما، آن‌ها ده کرکس مجهز به انتقال‌دهنده‌های ماهواره‌ای یا جی‌پی‌اس را که بر فراز شهر پرواز می‌کنند، آموزش داده‌اند. همچنین گروهی از کرکس‌های پیرتر بالای ۲۰ سال نیز در این شهر وجود دارند که با ردیاب‌های معمولی غیرماهواره‌ای پرواز می‌کنند. این پروژه دو سال ادامه خواهد داشت. در آگهی‌های رادیو- تلویزیونی برای تبلیغ این پروژه، پرنده‌های سیاه‌رنگ به‌صورت قهرمانانی که به تمیزی شهر کمک می‌کنند، تصویر شده‌اند.

منبع:پرفسورها