همایش حقوق محیط زیستی برگزار می شود

 داریوش کریمی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته مقام معظم رهبری با دست اندرکاران محیط زیست و منابع طبیعی کشور دیدار و در آن بر حفاظت از عرصه های طبیعی تاکید کردند.
وی افزود: همچنین ایشان در این زمینه بر همکاری تمام دستگاه ها و سه قوه با هدف حفظ محیط زیست تاکید کردند که بر این اساس قرار شد اسفندماه جاری همایش حقوق محیط زیستی با حضور دستکم یکی از روسای سه قوه برگزار شود.
وی تاکید کرد: مسائل محیط زیستی که امروز با آن مواجه هستیم، حاصل سال ها بی توجهی به این مقوله است و به مسایل مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بر می گردد.
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بسیاری از قوانین موجود محیط زیستی به 30 تا 40 سال گذشته بر می گردد در حالی که دراین مدت تحولات زیادی در زمینه تغییر الگوی زندگی، ورود فناوری ها و خواسته ها ایجاد شده است که موجب شد تا محیط زیست در شرایط امروزی قرار گیرد و به یک چالش تبدیل شود.
وی تاکید کرد: خوشبختانه اکنون محیط زیست به عنوان یک امر مهم اجتماعی شناخته شده است و مسوولان درصدد اصلاح قوانین آن بر آمده اند که بر این اساس، اولین اقدام در سازمان حفاظت محیط زیست بازنگری قوانین و مقررات موجود در قالب ایجاد کمیته بازنگری است.
کریمی گفت: در دو سال گذشته 8 طرح و لایحه محیط زیستی از سوی سازمان محیط زیست به مجلس ارایه شد تا مورد تصویب قرار گیرد که 5 لایحه از جمله لایحه هوای پاک و تالاب ها همچنان منتظر تصویب هستند.
وی اظهار کرد: همچنین سازمان محیط زیست در مورد تعرض به اراضی، اقداماتی را انجام داد که بر این اساس تعرضاتی را که از سال 68 تا 94 صورت گرفت، استخراج و گزارش آن را به دفتر مقام معظم رهبری و استان ها فرستاده است.
کریمی گفت: در کشور قانون اساسی و قوانین عادی داریم که بین آنها سطحی از قوانین وجود دارد با نام سیاست های کلی نظام که محیط زیست این سیاست ها را نداشت که با ایجاد کمیته خاص محیط زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام این سیاست تدوین و آبان ماه توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و بعد از آن دولت سوم بهمن ماه مصوبه ای را گذراند که بر اساس آن تمام دستگاه ها مکلف هستند موضوع محیط زیست را در تمام برنامه های خود لحاظ کنند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا