شکسته شدن رکورد تخلیه پلاسما در گداخت هسته ای

چندی پیش دانشمندان چینی موفق به ساخت دستگاه ابر رسانای گداخت هسته ای با نام توکماک شدند که با عنوان سیستم آزمایشی ابر رسانای پیشرفته توکماک experimental advanced superconducting Tokamak در شهر هیفی ، مرکز استان شرقی آن هوی به بهره برداری رسید.

دانشمندان چینی موفق شدند طولانی ترین رکورد تخلیه پلاسما را به مدت 102 ثانیه و با کمک حرارت الکترونیکی 50 میلیون درجه سانتیگراد ، شکسته و به مطالعه فعل و انفعالات آن بپردازند.

این سیستم برای نخستین بار در سال 2007 میلادی طراحی شده و به بهره برداری رسید. گفتنی است این سیستم گداخت هسته ای ، به عنوان نخستین سیستم آزمایشی گداخت هسته اتم در سراسر جهان محسوب شده و دانشمندان با استفاده از آن می توانند به بررسی و مطالعه هسته اتم های مختلف پرداخته و گداخت آن را در شرایط آزمایشگاهی کنترل شده مشاهده کنند.

بر اساس گزارش موسسه علوم فیزیکی استان هیفی در چین که یکی از زیر مجموعه های آکادمی علوم چین به شمار می رود ، دانشمندان چینی روز چهارم فوریه برابر با پانزدهم بهمن ماه سال جاری موفق شدند طولانی ترین رکورد تخلیه پلاسما را به مدت 102 ثانیه و با کمک حرارت الکترونیکی 50 میلیون درجه سانتیگراد ، شکسته و به مطالعه فعل و انفعالات آن بپردازند.

منبع: xinhuanet

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا