تخصص اعضای هیات علمی در قانونگذاری و نظارت بهتر،موثر است

جعفر قادری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر لزوم ورود چهره های علمی متخصص به مجلس، اظهار کرد: وظایف نمایندگان مجلس، قانونگذاری و نظارت است و کسانی می توانند این مسوولیت ها را بهتر ایفا کنند که به حوزه های تخصصی هر بخش اشراف و تسلط داشته باشند. هرکدام از اعضای هیات علمی دانشگاه ها در یک حوزه تخصص دارند و اشرافشان به حوزه تخصصی کمک می کند که قانونگذاران خوبی باشند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: قانونگذاری صرفا سرهم بندی چند ماده نیست و می بایست پشت آن یک مدل باشد، مدلی که بتواند در دنیای واقعی جواب بدهد. اگر آن مدل درست باشد، نوشتن چند ماده کار آسانی است. این در حالی است که بعضی تصور می کنند قانونگذاری یعنی برقراری ارتباط بین چند ماده اما این بدون یک مدل درست، امکانپذیر نیست. به فرض در بحث مطالبات سیستم بانکی، مشکل قانون که نداریم چون قانون مربوطه وجود داشته اما آن مدلی که قانون بر مبنای آن نوشته شده غلط بوده است. چون مدل غلط بوده، قانون جواب نمی دهد و مرتب این مطالبات افزایش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: اعضای هیات علمی آن اشراف و تسلط را دارند و در هرکدام از بخش ها، مسیر را برای آینده مشخص می کنند. قانونی که بر مبنای تخصص این افراد نوشته می شود می تواند برای سال ها کار کند. اتفاقی که متاسفانه افتاده این است که بعضی از افرادی که در مجلس هستند، اشراف و اطلاعات علمی ندارند. این افراد یک چیزی را در جامعه می شنوند و یا به طور تجربی می بینند و می خواهند بلافاصله قانون ها و مدل های قبلی را به هم بریزند. این کار نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه مشکلات تازه ای به وجود می آورد. اما اعضای هیات علمی هیچ گاه به خود اجازه نمی دهند در حوزه هایی که تخصص ندارند ورود پیدا کنند چراکه تخصص را محترم می شمارند.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز تصریح کرد: ما چون نظام دوپارلمانی نداریم و مجلس متخصصین و مجلس معتمدین از هم جدا نیستند، بنابراین در این شرایط باید به سمت نیروهای تخصصی برویم. در کنار این، نظام حزبی هم نداریم که حزب بیاید خوراک و محتوا برای نماینده فراهم کند. پس نماینده باید خودش برود و این کار را انجام دهد. چه کسی می تواند این کار را به خوبی انجام دهد؟ اعضای هیات علمی دانشگاه ها. این افراد می توانند هم از ظرفیت های تحقیقاتی و هم تجربیاتی که دارند استفاده کنند.

قانونگذاری صرفا سرهم بندی چند ماده نیست و می بایست پشت آن یک مدل باشد، مدلی که بتواند در دنیای واقعی جواب بدهد. اگر آن مدل درست باشد، نوشتن چند ماده کار آسانی است

قادری در پاسخ به این پرسش که اقبال جامعه به چهره های علمی را برای ورود به مجلس چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: مشکلی که وجود دارد این است که بعضی از چهره های علمی، تجربه لازم را ندارند. بنابراین نیروهایی باید به عرصه بیایند که هم از نظر علمی افراد مسلطی هستند و هم حداقل های تجربی را دارند و علاوه بر این بتوانند با مردم هم ارتباط برقرار کنند. متاسفانه در این زمینه مردم خودشان تصمیم می گیرند و حزبی نیست که بتوانند بر مبنای تشخیص حزب عمل کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: یکی از ایرادهای انتخابات مجلس این است که کسانی با سطح پایین علمی می توانند به راحتی با مردم ارتباط برقرار کنند و در مقابل افرادی با سطح علمی بالا توان برقراری ارتباط مطلوب با مردم را ندارند و شانس رای آوری آنها پایین است. اما باید آن نیروهایی که هردو جنبه را دارند تلاش کنند که به مجلس راه یابند.

وی در پایان تاکید کرد: برای آنکه مجلس آینده صبغه علمی تری داشته باشد باید نخبگان و افراد موثر، جامعه را به این سمت و سو هدایت کنند. رسانه ها هم در این زمینه نقش مهمی دارند و می توانند مسایل را برای مردم توضیح دهند و آنها را اقناع کنند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا