نقش تحصیلات در چهارمین انقلاب صنعتی

چهارمین انقلاب صنعتی انسان را ترغیب به داشتن تفکر خلاقانه درباره فرآیند تولید، زنجیره ارزش، توزیع و فرآیندهای خدمات‌رسانی به مشتری می‌کند. در عین حال، تحصیلات عالیه و آموزش بر نیاز شدید به نگاه‌کردن به فراتر از این حوز‌‌ه‌ها و استفاده استراتژیک از اینترنت اشیا برای آماده‌کردن نیروی کار آتی برای رویارویی با چالش‌های پیش رو تاکید می‌کند.

در این میان، دانشگاه‌ها بر نقش خود در شکل‌دادن آینده فناوری تاکید می‌کنند و خود را بسترهای آزمایشی برای نوآوری و آموزش‌دادن نسل‌های آینده می‌دانند.  آموزش سنتی تا حد زیادی در سطح کنونی تکامل صنعتی و پیشرفت فناوری مشارکت کرده است. با این حال، برای داشتن آموزش عالی‌تر جهت ارائه مهارت‌ها و دانش مناسب به نسل‌های آینده، این پرسش مهم باید مطرح شود که نهادهای تحصیلات عالیه چگونه تحت تاثیر چهارمین انقلاب صنعتی قرار می‌گیرند و این که آموزش و تحصیل چه تحولاتی را باید تجربه کند؟

فرصت‌های مختلفی وجود دارند که نقش تحصیلات عالیه در چهارمین انقلاب صنعتی را شکل خواهند بخشید. ترکیب‌کردن قدرت تحصیلات عالیه سنتی با روند روزافزون نظام درس باز آنلاین ( MOOCs) نمایانگر گام‌های ضروری برای تعیین‌کردن تحصیلات کیفی است.

در دورانی که مرزهای بین اینترنت، دنیای فیزیکی و مردم هر روز مبهم‌تر می‌شود، نیاز به آموزش عمومی و همچنین تحصیلات عالیه نیز بیشتر مد نظر قرار می‌گیرد.

در دورانی که مرزهای بین اینترنت، دنیای فیزیکی و مردم هر روز مبهم‌تر می‌شود، نیاز به آموزش عمومی و همچنین تحصیلات عالیه نیز بیشتر مد نظر قرار می‌گیرد. در حال حاضر، آموزش از طریق ابر الکترونیکی به ابزارهای سیار مرتبط است و دیگر به دانش محدود نیست بلکه به کسب مهارت‌ها گسترش یافته است.

با گسترش خدمات شبکه‌ای در سطح ملی و جهانی، مرزهای فیزیکی دیگر موانع طولانی برای تحصیل نیستند. نظام درس باز آنلاین (MOOCs) نوعی نوآوری جدید به شمار می‌آیند. تعداد چنین دروسی در سطح دنیا در حال افزایش است و یادگیری را برای مردم دسترس‌پذیرتر می‌کنند.

بر اساس آمار ارائه‌شده در سال 2015، تعداد شرکت‌کنندگان حاضر در چنین سیستمی در سال 2015 از 16 تا 18 میلیون دانشجو به 35 میلیون نفر در سراسر سیستم MOOCs افزایش یافت.

حتی دانشگاه‌ها نیز تعدادی از دروس خود را دیجیتالی کرده‌اند با این حال، نمی‌توان اهمیت تعامل مستقیم و چهره به چهره بین دانشجویان و اساتید را به عنوان بخش مهمی از آموزش کیفی نادیده گرفت. بنابراین ترکیب‌کردن MOOCs که محبوبیت زیادی کسب کرده و شیوه‌های سنتی ارائه تحصیلات برای برآوردن نیازهای بازارهای کار جهانی بی‌نهایت حیاتی است.

یکی از موضوعات مهم پیش روی MOOCs  به مجوز رسمی و اعتماد مربوط می‌شود. از سوی دیگر نهادهای تحصیلات عالیه قابل اعتماد هستند و تجربه طولانی را در ارائه مجوز رسمی دارند. ترکیب بین MOOCs  و تحصیلات سنتی در آینده می‌تواند به نهادهای تحصیلات عالیه فرصت بسط‌دادن خدمات جهت استفاده از تجارب اساتید و مربی‌ها را بدهد.

یکی از خدمات اصلی که دانشگاه‌ها می‌توانند ارائه دهند، ارائه گواهینامه به دانشجویان در پایان تحصیلاتشان است. با این حال، بسیاری از دانشجویان هستند که تحصیلاتشان به خاطر جنگ، کشمکش یا فقدان منابع مالی مختل می‌شود.

جوامع تحصیلات عالیه می‌توانند از طریق تشخیص سطح دانش یا مهارت‌های کسب‌شده در دوران کسب تحصیلات توسط فرد و تا زمان مختل‌شدن تحصیلات وی، خرده‌گواهینامه‌هایی را برای وی ایجاد کنند.

در زمانی که دنیا شاهد بالاترین سطح بحران آوارگان از زمان جنگ جهانی دوم است، بر تحصیلات میلیون‌ها آواره در سراسر جهان بیش از همیشه تاکید می‌شود.

بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده درباره دانشجویان دانشگاهی آوارگان سوری در اردن، یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی ارائه تحصیلات عالیه به آوارگان و جذب آن‌ها در نظام تحصیلی کشورهای میزبانشان، فقدان مدارک رسمی در تایید سطح تحصیلی کسب‌شده توسط این دانشجویان در کشورهای خودشان است.

در این میان، داشتن یک هویت دیجیتالی قابل اعتماد، قابل حمل و ایمن که اطلاعات فردی را در خود ذخیره کرده باشد و در تمامی کشورها به ویژه در زمان‌های بلایای طبیعی قابل ارائه باشد، این مشکل را حل خواهد کرد.

چون افراد تحصیلات خود را از دانشگاه‌های مختلف کسب می‌کنند، در سازمان‌های متنوعی کار می‌کنند و فعالانه با نهادهای مختلف همکاری می‌کنند، هویت آن‌ها دیگر به یک سازمان وابسته نیست. ایجادکردن هویت‌های مبتنی بر هر نهادی که فرد در آنجا کسب دانش می‌کند یا سازمانی که  در آن کار می‌کند بسیار درگم‌کننده باشد.

داگلاس فان هاولینگ، پروفسور دانشگاه میشیگان، این پرسش را مطرح می‌کند که هویت ما چیست و چگونه می‌توانیم آن را پیدا کنیم؟ وی در ادامه ایجاد هویت جهانی به عنوان توسعه کلیدی در تحصیلات عالیه ظرف 20 سال آینده را پیش‌بینی کرد.

اعتماد موجود در نهادهای تحصیلات عالیه می‌تواند به انگیزه‌ای برای این موضوع تبدیل شود که تحصیلات عالیه منجر به ایجاد هویتی جهانی شوند که در تمامی دانشگاه‌ها و سازمان‌ها قابل انتقال و ارائه باشد.

تحصیلات عالیه فقط به یک ایدئولوژی محدود نمی‌شود و تاریخ طولانی این اعتماد آن را قادر می‌سازد به عنوان قیمی برای حمایت از این هویت و ایجاد محیطی برای دانش و کسب مهارت عمل کند.

در آستانه چهارمین انقلاب صنعتی، تحلیل داده و فرآیند خودکارشدن نه تنها به امکان بقای شرکت‌ها بلکه پیشرفت آن‌ها در آینده کمک می‌کند. در این میان نهادهای تحصیلات عالیه در حال کاوش‌کردن داده‌ها با هدف داشتن درک بهتر از عملکرد دانشجویان هستند.  هدف از این کار برآوردن نیازهای بازار کار و همچنین در نظرگرفتن نیازهای دانشجویان است.

الن بلیندر، اقتصاددان دانشگاه پرینستون بر این باور است، برای این که دانشجویان بتوانند با عصر اطلاعات سازگار شوند، باید به کیفیت تحصیلی که آن‌ها دریافت می‌کنند و نه کمیت آن توجه زیادی شود. 

 

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا