انگلیس مجوز رسمی را برای اصلاح ژنتیکی جنین انسان صادر کرد

بریتانیا گفته برای یافتن علت سقط جنین برخی زنان مجوز اصلاح ژنتیک جنین انسان را صادر کرده است.

در بیانیه‌ای که از سوی کمیته “لقاح و رویان‌شناسی انسان” در بریتانیا منتشر شد، با تایید خبر اعلام شد که دکتر کتی نیاکان، متخصص در سلول‌های بنیادین، مجوزی به دست آورد تا در تحقیقات آزمایشگاهی خود، ژنتیک جنین را اصلاح کند و تغییر دهد.

دکتر کتی نیاکان اعلام کرده است جنینی که با لقاح مصنوعی و دست‌کاری ژنتیکی شکل خواهد گرفت، تبدیل به نوزاد نخواهد شد.

بنا به قوانین این کمیته، جنین‌هایی که با دست‌کاری ژنتیکی شکل می‌گیرند باید ظرف ۱۴ روز از بین برده شوند و تنها می‌توان به قصد پیشبرد تحقیقات پزشکی چنین جنینی را به شکل موقت به وجود آورد.

این محقق اعلام کرد جنین‌هایی که برای انجام اصلاح ژنتیکی استفاده می‌شوند، از لقاح مصنوعی والدینی شکل گرفته است که قبول کردند برای انجام تحقیقات پزشکی از تخمک و اسپرم آن‌ها استفاده شود.

پروژه‌ی تحقیقاتی به سرپرستی دکتر نیاکان، امیدوار است که با اعمال تغییرات ژنتیکی بر روی جنین بتواند به پیشرفت‌های تازه‌ای برای حل مشکل ناباروری زوج‌ها دست پیدا کند و از میزان سقط جنین ناخواسته در نخستین ماه‌های بارداری بکاهد.

این شیوه‌ی لقاح آزمایشگاهی کمک خواهد کرد تا برخی بیماری‌های ارثی و ژنتیکی و به‌ویژه بیماری‌های ناشی از “دی‌ ان‌ ای میتوکندریایی” به جنین منتقل نشود. در تولید مثل انسان، دی‌ ان‌ ای میتوکندریایی به شکل انحصاری از مادر به جنین ارث می‌رسد.

تنها چند ماه پس از این که دانشمندان چینی با اعلام استفاده از یک شیوه متحولانه موسوم به Crispr/Cas9 برای ویرایش ژن به منظور اصلاح ژنتیکی جنین انسان، سبب تشویش اذهان عمومی شدند، «کتی نیاکان»، دانشمند موسسه فرانسیس کریک لندن از مرکز تنظیم باروری انگلیس برای انجام آزمایشات مشابه درخواست مجوز کرد.

دانشمندان سلول‌های بنیادی تاکید کرده‌اند که وی به هیچ وجه قصد تغییر ژنتیکی جنین به منظور استفاده در تولید مثل انسانی را ندارد.

به گفته وی،‌ این آزمایش می‌تواند به رشد جنین بعد از لقاح آزمایشگاهی کمک کند و درمان‌های بالینی موثرتری را برای ناباروری ارائه دهد.

در حال حاضر دانشمندان توان بالقوه استفاده از crisper را که به آن‌ها اجازه اصلاح مجازی ژنهای مورد نظر از جمله در جنین انسان را می‌دهد، مورد بحث قرار دادند.

اگرچه این فناوری می‌تواند دانشمندان را در کشف و تغییر و جابجا کردن عیوب ژنتیکی توانمند سازد، اما منتقدان ابراز کرده‌اند که این فناوری از قابلیت خلق «نوزادان طراحی شده» با صفات مطلوبی مانند هوش و یا توانایی ورزشی برخوردار است.

نیاکان اظهار کرد: ما به فکر تغییر ژنها برای اهداف بالینی نیستیم، بلکه به عملکرد اولیه رشد جنین علاقه‌مندیم. اگر هر کدام از دستاوردهای ما راهی را برای ارتقای رشد جنین بعد از لقاح مصنوعی ارائه دهد، تعداد دفعات کاشت را بهبود بخشیده یا از سقط جنین جلوگیری کند، با روشهای مرسوم مرتبط است نه با دستکاری در ژنها.

مجلس انگلستان، قوانین لقاح مصنوعی را در سال ۲۰۰۸ در این کشور اصلاح کرد تا دستکاری ژنتیکی جنین کمتر از ۱۴ روز را به شرط استفاده از آن برای تحقیق و برخورداری از مجوز رسمی از سازمان لقاح و جنین شناسی، قانونی کند.

در محافل علمی و پزشکی و نهادهای تصمیم‌گیرنده در بریتانیا، ماه‌ها بر سر موافقت با اصلاح ژنتیکی بحث و جدل جریان داشت. این پژوهش حساس با پرسش‌ها و ابهام‌های بسیاری از نظر موازین اخلاقی و اصول حرفه‌ای‌ همراه بوده است.

بسیاری از نهادهای علمی نیز دست‌کاری در ژنتیک جنین را “عبور از خط قرمزها” در علم می‌دانند و با آن موافق نیستند. “انستیتوی ملی بهداشت” در آمریکا از نهادهای مهمی است که با این امر مخالف است و به هیچ پروژه‌ی تحقیقاتی با قصد اصلاح در ژنتیک بودجه‌ای اختصاص نمی‌دهد.

پارلمان بریتانیا در سال گذشته میلادی نیز بعد از مدت‌ها بحث و جدل به طرح جنجالی قانونی شدن لقاح مصنوعی با استفاده از تخمک دو مادر و یک پدر، رای مثبت داد.

منبع:پزشکان بدون مرز