اعتبارات خوبی برای زیرساخت‌های آزمایشگاهی در نظر گرفته شده است

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری منطقه 8 کشور در دانشگاه سیستان و بلوچستان با ذکر چند نمونه در خصوص پیشرفت علم و فناوری کشور گفت: خوشبختانه امروز نقش‌آفرینی دانشگاه در نظام مدیریتی، اقتصادی و زندگی مردم پر رنگ شده است و دانشگاه‌ها به سوی تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین گام برداشته‌اند.

به گزارش ایسنا ، دکتر وحید احمدی در این نشست که دکتر بندانی رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان، دکتر بختیاری مدیرکل و معاون دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم، دکتر پیری مدیرکل امور فناوری وزارت علوم و دکتر شریفی مدیرکل امور پژوهشی وزارت علوم نیز حضور داشتند، با سخنانی ضمن تبریک ایام الله دهه فجر اظهار کرد: مقایسه زمان حال و 38 سال تلاش و کوشش که فراز و فرودهای زیادی داشته، با قبل از انقلاب را می‌توان این چنین تفسیرکرد که در قبل از انقلاب دانشگاه‌های نسل اول را داشتیم و تعداد اعضای هیات علمی محدود بود، در حالی که فضای آموزشی و نگرش کنونی نگرشی دانش‌محور است و تحصیلات تکمیلی در سطح بسیار بالا و استادان در حد بسیار خوب هستند و مراکز پژوهشی خوب و مطلوبی داریم.

وی با بیان اینکه اعتبارات خوبی برای زیرساخت‌های آزمایشگاهی در مراکز آموزش عالی در نظر گرفته شده است، افزود: هم اکنون رتبه علمی ما در سطح جهانی رتبه خوبی است و در منطقه وضعیت قابل قبولی داریم و نگرش دنیا به ما به عنوان کشور صاحب علم متفاوت شده است؛ لذا صاحب قدرت در منطقه هستیم.

وی همچنین با ذکر این نکته که هرم آموزشی در ایران باید همواره به گونه‌ای تنظیم شود که تحصیلات تکمیلی در راس هرم باشد و تناسب دوره‌های کاردانی و کارشناسی با تحصیلات تکمیلی از حالت هرم خارج نشود، گفت: دانشگاه‌ها باید نیازهای منطقه خود را ارزیابی کنند و همواره در این مقوله نقشی اساسی داشته باشند، توسعه مناطق و شوراهای سیاست گذاری در مناطق جمع‌بندی شود و این مدل‌ها در سطح کشوری مورد بهره‌مندی و استفاده قرار گیرند و در آیین‌نامه‌های کشوری استفاده شوند.

سپس دکتر بندانی، رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز در سخنانی با تبریک ایام دهه مبارک فجر گفت: امید است این گردهمایی نقش مهمی در پژوهش و فناوری در منطقه و کشور داشته باشد.

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان دارای مزیت‌های ارزشمندی همچون مساحت زیاد، داشتن مرز مشترک 1200 کیلومتری با کشورهای همسایه، 1300 کیلومتر مرز آبی، وجود پوشش خاص گیاهی، منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار، ذخایر عظیم معدنی، 40 دانشگاه و مرکز آموزش عالی است و از این رو دانشگاه سیستان و بلوچستان به عنوان دانشگاه جامع و مادر در منطقه با بیش از 12 هزار دانشجو و 400 عضو هیات علمی سعی دارد در توانمندسازی نیروی انسانی در منطقه نقشی اساسی داشته و به عنوان دانشگاهی کارآفرین در توسعه استان و اشتغال‌زایی برای جوانان به صورت فعال و پویا نقشی اساسی ایفا کند.

رییس دانشگاه سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: اقتصاد دانایی یا دانش محور در جهان کنونی در حال توسعه است؛ لذا پژوهش در دنیای کنونی اهمیت خاصی دارد. ساختارهای مشوق دانایی و مشوق ساختارهای تولید و توسعه به شرطی مهیا می‌شود که بین علم و تولید پیوند ایجاد شود؛ به عبارتی پیشرفت و توسعه جامعه حاصل تعامل بین دانشگاه و صنعت است که به عنوان دو بال توسعه و پیشرفت مطرح است. کشور ما با داشتن جوانان دانشجو در مقاطع مختلف علمی زیر ساخت‌های لازم همچون سرمایه انسانی لازم را دارد و وظیفه دانشگاه و صنعت به فعلیت رساندن این سرمایه است.

دکتر بندانی در بخش دیگری از سخنان خود برای توسعه پایدار در جامعه به مواردی از قبیل مطالبه محور بودن پژوهش، تقویت زیرساخت‌های پژوهش و فناوری و بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: در دانشگاه سیستان و بلوچستان برای تقویت زیرساخت‌های پژوهش و فناوری، آزمایشگاه مرجع و مرکزی دانشگاه را در یک سال اخیر با اعتبارات زیاد آماده بهره‌برداری کرده‌ایم که در هفته آینده با حضور وزیر علوم افتتاح می‌شود و در همین راستا مراسم کلنگ زنی ساخت آزمایشگاه مرکزی خیرین را در هفته آینده خواهیم داشت.

دکتر کردی تمندانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سیستان و بلوچستان سخنران بعدی مراسم بود که با ارائه گزارشی خطاب به حاضران گفت: این نشست به منظور توسعه و پیشرفت استان برگزار می‌شود و دانشگاه سیستان و بلوچستان به عنوان دانشگاه مادر در منطقه می‌تواند نقش ذیقیمتی در توسعه استان ایفا کند و هم‌اکنون که دبیرخانه منطقه 8 در دانشگاه سیستان و بلوچستان مستقر شده است، می‌توان از پتانسیل‌های دانشگاه‌های منطقه جهت اجرای پروژه‌های ملی و منطقه‌ای به خوبی استفاده کرد و موجبات رشد و توسعه خوب و ارزشمند استان را فراهم کرد.

دکتر کردی با بیان اینکه اگر بتوانیم پیشنهادهای منطقه‌ای را در تصویب آیین‌نامه‌های وزارتخانه لحاظ کنیم، بسیار مثمر ثمر خواهد بود، گفت: هنوز نتوانسته‌ایم یک راه شفاف ارتباط با صنعت ایجاد کنیم و برای حل این مشکل باید تدابیری اندیشیده شود.

بر اساس این گزارش، در پایان این نشست نمایندگان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی منطقه هشت کشور دیدگاه‌ها و نظرات خود را با معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در میان گذاشتند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا