راکت های فضاپیما با قابلیت استفاده مجدد مفید نیستند

مدیر ارشد انستیتوی پژوهشی سازمان فضائی روسیه در اظهارات جدید خود نسبت به بازدهی و موثر بودن استفاده از راکت های ماهواره بر چند بار مصرف با قابلیت استفاده مجدد مانند راکت های ماهواره بر فالکون 9 که به شرکت فضائی اسپیس ایکس در ایالات متحده آمریکا تعلق دارد ، اظهار تردید کرد.

امکان پذیر بودن استفاده از راکت های ماهواره بر با قابلیت استفاده مجدد ، از نظر اقتصادی مورد تردید است و اولین و مهمترین موضوع در این رابطه ، چگونگی ساخت و استفاده از آن است.

وی در این رابطه گفت : امکان پذیر بودن استفاده از راکت های ماهواره بر با قابلیت استفاده مجدد ، از نظر اقتصادی مورد تردید است و اولین و مهمترین موضوع در این رابطه ، چگونگی ساخت و استفاده از آن است. از سوی دیگر در حال حاضر پیش بینی خدمات مورد نیاز این نوع از راکت های فضاپیما و در دسترس بودن این موارد ، بسیار دشوار است و همچنین طراحان این نوع راکت ها هنوز نتوانسته اند برآورد دقیق و قابق قبولی از هزینه های ساخت و تولید این راکت ها ارائه کنند .

بر اساس پژوهش های انجام شده در انستیتوی پژوهشی سازمان فضائی روسیه ؛ تخمین زده می شود که ساخت راکت های قابل استفاده مجدد فالکون 9 در مرحله اول استفاده ، برابر با راکت های ماهواره بر سویوز گروه متوسط است و اگر این راکت بخواهد برای بار دوم نیز مورد استفاده قرار گیرد ، تنها 5 تا 8 درصد تفاوت هزینه در این فرایند به نسبت ساخت یک راکت جدید پیش بینی می شود.

این موضوع در حالی است که به تازگی ایگور کوماروف مدیر ارشد سازمان فضائی روسیه اعلام کرد که طراحان و سازندگان راکت های ماهواره بر روسیه موفق شده اند هزینه های ساخت راکت های پروتون – ام که بین 90 تا 100 میلیون دلار بود ، را کاهش داده و آن را به 70 میلیون دلار رسانده اند.

منبع:  tass

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا