تالاب گاوخونی فرصتی که به تهدید تبدیل شد

مخاطرات و تهدیدات زیست محیطی و ضایعه ناشی از خشک شدن تالاب گاوخونی بحدی است که طی سالهای اخیر به عنوان مهمترین نگرانی مردم و مسئولان این منطقه مطرح شده است .
این عرصه تالابی که تا سه دهه قبل از نظر زیست محیطی و اقتصادی منشا برکات فراوان برای استان اصفهان و مناطق همجوار بوده اکنون به بیابانی خشک تبدیل شده و به عنوان یکی از کانون های تولید ریزگردهای مضر به خطری جدی تبدیل شده است . 
براین اساس اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اقدام به برگزاری همایشی با عنوان «تالاب ها برای آینده ما معیشت پایدار» با حضور کارشناسان و متخصصان داخلی و بین المللی کرده است. 
این همایش بین المللی امروز سه شنبه همزمان با روز جهانی تالابها در بالاترین سطح، با حضور دبیرکل کنوانسیون رامسر و اعضای دبیرخانه این کنوانسیون و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در هتل عباسی اصفهان برگزار می شود. 
کنوانسیون رامسر قدیمی ترین معاهده زیست محیطی جهان است که درسال 1971 مطابق با 13 بهمن 1349 در رامسر منعقد شد، این کنوانسیون مربوط به تالاب های جهان و پرندگان مهاجر تالابی است و تاکنون دو هزارو 22 تالاب در جهان ثبت کنوانسیون رامسر شده که 169 کشور جهان عضو آن هستند. 
همزمان با برگزاری این همایش قرار است چندین پروژه زیست محیطی و جایگاه پمپ بنزین تک سو، نیروگاه خورشیدی، خط تولید بنزین یورو 4 در پالایشگاه اصفهان و سیستم آنلاین پایش محیط زیست در ساختمان پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان با حضور معصومه ابتکار افتتاح شود. 
همچنین نشست خبری با حضور خانم ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از ساعت 19:30 دراداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان برگزار می شود. 
در این روزمیهمانان بین المللی و داخلی شرکت کننده در همایش روز جهانی تالاب ها، از تالاب بین المللی گاوخونی بازدید خواهند کرد. 
تالاب گاوخونی واقع در شرق اصفهان یکی از بزرگترین و مهم ترین تالاب های ایران است و درطول تاریخ علاوه بر ایجاد فضای فرح بخش در شرق اصفهان، مامنی برای پرندگان مهاجر و جانوران آبی و منبع درآمد و آسایش ساکنان این منطقه بوده است. 
اکنون با روند کاهش جریان آب در زاینده رود، این تالاب نیز در حال خشک شدن است و مرگ تدریجی این عرصه طبیعی هر بیننده ای را افسرده خاطر می کند. 
به دلیل نوسانات آبی، مساحت این تالاب طی چند دهه اخیر متغیر بوده که با محسوب نمودن اراضی مرطوب اطراف آن، مساحت گاوخونی به بیش از63 هزار هکتار می رسد ولی مساحت ثبت شده آن 43 هزار هکتار است. 
هم اکنون بجز ناحیه کوچکی از قسمت شمالی تالاب که به دلیل ورود آب حاصل از زهکش ها هنوز هم شاهد حیات است ، سایر قسمت ها کاملا خشک و به بیابان تبدیل شده است. 
کارشناسان محیط زیست این تالاب را یکی از کانونهای تولید ریزگردها می دانند و نسبت به خطرات برای منطقه مرکزی ایرنان هشدار داده اند .
متاسفانه شمار پرندگان تالاب به تعداد اندکی ازپرندگان کنارآبزی که بیشتر از دسته آبچلیک سانان می باشد تقلیل یافته است. 
در برخی روزهای سال گونه های دیگر پرندگان، نظیر فلامینگو و یا تنجه نیز به تعداد بسیار اندک در این منطقه مشاهده می شود. 
اگر تالاب بین المللی گاوخونی خشک شود، به یکی از کانون های گرد و غبار در داخل و مرکز کشور تبدیل خواهد شد. 
به گزارش ایرنا , تالاب گاوخونی در فاصله 140 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان، 30 کیلومتری شهر ورزنه، جنوب غربی شهرستان نایین و غرب منطقه ندوشن از استان یزد و شمال غربی کویر ابرقو قرار دارد. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا