فردوسی مشهد، پیشگام دانشگاه‌های ایران در تعاملات علمی جهانی

دانشگاه فردوسی در ارزیابی‌های صورت گرفته در زمینه تعاملات علمی، پژوهشی و فناوری بین‌المللی دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پارک‌های علم و فناوری سال تحصیلی 93 و 94 جایگاه اول را در بین دانشگاه‌های گروه یک به دست آورد.

دکتر عابدین واحدیان مظلوم، مدیر دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه فردوسی در خصوص شاخص‌ها و محورهای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز مطالعات و همکاری‌های بین‌المللی وزارت متبوع برنامه‌ای را جهت تدوین شاخص‌های همکاری‌های بین‌المللی و سپس ارزیابی دانشگاه‌ها جهت رتبه‌بندی انجام داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های کشور در سه دسته گروه یک، گروه دو و گروه پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری تقسیم شده‌اند، عنوان کرد: گروه یک شامل دانشگاه‌های برتر کشور است که دانشگاه فردوسی توانست رتبه اول را در این گروه به دست آورد.

واحدیان تعداد دانشجویان بین‌المللی، تفاهم‌نامه‌های همکاری دوجانبه، اعزام و پذیرش اساتید، تحقیق و فعالیت در زمینه آموزش زبان فارسی و ایجاد زیرساخت‌های مربوط به دیپلماسی علمی کشور را از شاخص‌های مورد استفاده برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در گروه یک و دو دانست.

وی با بیان اینکه دانشگاه فردوسی در دو سال گذشته با تاسیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان و اداره دانشجویان بین‌الملل زیرساخت‌های لازم برای جذب و پذیرش دانشجویان بین‌الملل را فراهم کرده است، اظهار کرد: دانشگاه همچنین با تدوین سیاست توسعه همکاری‌های دانشگاهی در گسترش دیپلماسی علمی کشور جایگاه ارزنده‌ای را به خود اختصاص داده است.

مدیر دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه فردوسی همکاری این دانشگاه با کشورهای منطقه و توسعه تعاملات دو جانبه را منشا آثار مثبتی در دانشگاه دانست و خاطرنشان کرد: آثار این فعالیت‌ها در پذیرش محققان دوره‌های پسادکتری فارسی، اجرای دوره‌های آموزشی تخصصی برای اساتید عراقی، اجرای دوره‌های کارشناسی‌ارشد در داخل عراق و همکاری با چند دانشگاه اروپایی شاخص بروز کرده است.

وی در خصوص فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه فردوسی گفت: امضای شش تفاهم‌نامه همکاری‌های دوجانبه، یک تفاهم‌نامه اجرای دوره در کشور خارجی، یک تفاهم‌نامه همکاری کارگاه مشترک، دو تفاهم‌نامه تاسیس مرکز آموزش زبان فارسی در خارج از کشور، پذیرش 600 دانشجوی خارجی، اعزام بیش از 100 عضو هیأت علمی جهت شرکت در کنفرانس‌ها و مجامع علمی و پذیرش نزدیک به 200 هیأت دانشگاهی خارجی از جمله اقدامات دانشگاه فردوسی در دو سال گذشته است.

واحدیان احراز این رتبه را به معنای تایید فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه فردوسی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانست و ابراز امیدواری کرد، تمام تلاش دانشگاه مصروف حفظ و گسترش این جایگاه شایسته شود.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: دستیابی به این جایگاه به معنای تثبیت موقعیت دانشگاه فردوسی به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی پژوهشی شمال شرق کشور است که باید به ارتقاء رتبه بین‌المللی دانشگاه در حوزه جهانی و منطقه‌ای بیانجامد و در راستای اهداف سند راهبردی، دانشگاه را به جایگاه ایده‌آل آن نزدیک کند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا