نماینده سازمان ملل:ضرورت احیای تالاب های ایران درآینده بیشتر می شود

' بی مورالی ' (Mr. Balasubramaniam Murali,) سه شنبه درهمایش روز جهانی تالاب ها در اصفهان افزود: 47 سال پیش کنوانسیون رامسر در کنار دریای خزر منعقد شد و امروز مخاطرات محیط زیستی اهمیت آن را نشان می دهد. 
وی با تقدیر از ایران و سازمان محیط زیست در انعقاد کنوانسیون مذکور، همکاری طولانی مدت و مشارکت کشورمان در زمینه حفاظت از محیط زیست را مهم و اثرگذار ارزیابی کرد. 
بی مورالی ادامه داد: پیشروانی که در 47 سال پیش این قرارداد را منعقد کردند پیش بینی می کردند که بهره برداری معقول از تالاب ها بسیار مهم باشد و اکنون بیش از 168 کشور و بیش از 2 هزار تالاب در قالب این کنوانسیون به ثبت رسیده است. 
نماینده معاون برنامه توسعه سازمان ملل در ایران ( UNDP Deputy Resident Representative in Iran.) گفت: تالاب ها آب را تصفیه می کنند، مانع خشکسالی و ایجاد سیل می شوند و در تامین غذا نقش مهمی دارند و فهرست خدمات آن غیرقابل شمارش است. 
وی افزود: تالاب ها قابلیت تامین معیشت مردم محلی ساکن در کنار آنرا دارند و مانع مهاجرت روستاییان اطراف آنها به شهرها می شوند. 
این فعال زیست محیطی به سابقه همکاری طولانی مدت سازمان محیط زیست با ' یو ان دی پی' (برنامه عمران سازمان ملل متحد) اشاره کرد و گفت: برای حفاظت از تالاب ها، مالکیت و حس محلی نقشی ویژه و پر اهمیت دارد. 
بی مورالی افزود: با توجه به درخواست ایران و اولویت های یو ان دی پی ' دو پروژه در خصوص احیای تالاب ها در دستور کار 'یو ان دی پی' قرار گرفته است . 
وی افزود: در اولین پروژه با عنوان طرح حفاظت از تالاب ها، هشت سال پیش طرح اولیه حفاظت از تالاب های ارومیه ، پریشان و شادگان انجام شد و اکنون نیز با همکاری دولت ژاپن برنامه کشاورزی پایدار در راستای حفاظت و احیای دریاچه ارومیه در حال پیاده شدن و پروژه حفاظت از تالاب هامون در سیستان نیز در دست اقدام است .
نماینده برنامه توسعه سازمان ملل با تجلیل از فعالیت زیست محیطی در کشورمان گفت : جمهوری اسلامی ایران درسطحی گسترده از جامعه ذینفع تالاب ها از جمله مردم محلی، مسئولان و رهبران مذهبی درگیر مسئله حفاظت از تالاب ها شده اند و به این موضوع توجه خاص دارند . 
وی با اشاره به درخواست استاندار اصفهان مبنی بر حفاظت از تالاب گاوخونی گفت: در برنامه امروز از این تالاب بازدید خواهیم کرد و دراین خصوص به استاندار اصفهان تبریک می گویم . 
به گزارش ایرنا , همایش یک روزه روز جهانی تالاب ها با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گروهی از کارشناسان داخلی و میهمانانی از کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان و استرالیا در اصفهان برپا شده است .

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا