به برنامه ریزی جدید مدیریتی در ساختار دبیرخانه کنوانسیون رامسر نیاز داریم

آینا گروبیکی سرپرست دبیرخانه کنوانسیون رامسر با معصومه ابتکار دیدار و در خصوص مسائل کنوانسیون رامسر گفت و گو کردند.

ابتکار در این دیدار با اشاره به اهمیت کنوانسیون رامسر به عنوان یکی از قدیمی ترین کنوانسیون های زیست محیطی گفت: نام رامسر بر این کنوانسیون یکی از دلایل اهمیت آن برای جمهوری اسلامی ایران است.
وی با اشاره به موضوع تغییرات آب و هوا اظهار کرد: یکی از تاثیرات منفی تغییرات آب و هوا در جهان خشک شدن تالاب ها است که در برخی موارد عوارض آن جبران ناپذیر است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مرکز منطقه ای رامسر به عنوان یکی از 6 مرکز منطقه ای این کنوانسیون در رامسر مستقر است، حمایت از دبیرخانه برای اخذ پروژه ها و انجام آن با کمک سازمان های بین المللی مانند GEF توسط این مرکز را خواستار شد.
همچنین گروبیکی سرپرست دبیرخانه کنوانسیون رامسر، در این دیدار از حمایت های جمهوری اسلامی ایران از دبیرخانه و تلاش های صورت گرفته در راستای حفظ و حمایت از تالاب های بین المللی هامون و هورالعظیم تشکر کرد.
وی از ایران خواست کشورهای همسایه همچون افغانستان، پاکستان و عراق را برای الحاق به کنوانسیون رامسر ترغیب و تشویق کنند.
سرپرست دبیرخانه کنوانسیون رامسر سپس حمایت ایران برای تغییر ساختار کنوانسیون رامسر و کارآمد شدن این دبیرخانه را خواستار شد.

کنوانسیون رامسر
کنوانسیون رامسر یا کنوانسیون تالاب ها، پیمانی بین دولت ها است که در دوم ماه فوریه سال 1971مصادف با 13 بهمن ماه 1349 در رامسر به امضا رسید.
این کنوانسیون اولین پیمان بین دولت های جهان است که نگاهی تازه به حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی دارد، اما با این وجود در مقایسه با پیمان های مشابه بعدی مقرراتی کلی و ساده دارد و بر حفاظت و بهره برداری معقول از تالاب ها به خصوص در راستای فراهم کردن زیستگاهی برای پرندگان آبزی تاکید می کند.
با این وجود طی گذشت سال ها گستره دید خود را چنان افزایش داده که تمام ابعاد حفاظت و بهره برداری معقول از تالاب ها را دربرمی گیرد و تالاب ها را در زمره اکوسیستم هایی می داند که در حفاظت از تنوع زیستی و رفاه جامعه بشری اهمیت فوق العاده ای دارد.
کنوانسیون رامسر در سال 1975 جنبه قانونی یافت و اکنون 169 کشور عضو رسمی این کنوانسیون هستند که طی آن 2 هزار و 225 تالاب با اهمیت بین المللی با مجموع مساحت 214 میلیون و 569 هزار و 564 هکتار در سطح جهان به ثبت رسیده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا