روند تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در حوزه محیط زیست بررسی می شود

مجید عباسپور افزود: بیست و یکمین دوره از همایش انجمن متخصصان محیط زیست ایران و نهمین جشنواره توسعه سبز با همکاری واحد علوم و تحقیقات، 3 و 4 اسفند ماه جاری برگزار می شود.رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی این واحد، با اشاره به پایه گذاری انجمن متخصصان محیط زیست ایران، به عنوان اولین انجمن علمی کشور در سال 1372، گفت: این انجمن علمی و مردم نهاد، با تشکیل کمیته های مختلف در حوزه هایی همچون آلودگی هوا، آب و فاضلاب با حضور اساتید و دانشجویان به دنبال حل معضلات حوزه محیط زیست کشور است.

وی اظهار کرد: محورهای هر دوره از این همایش براساس نیازهای حوزه محیط زیست تعیین می شود و بررسی روند نیل به اهداف برنامه ششم توسعه، از جمله اهداف مد نظر این دوره از همایش است.
عباسپور بر حرکت همایش در چارچوب سیاست گذاری های زیست محیطی پیشنهادی مجمع تشخیص مصلحت نظام که اخیرا مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفت و به دولت ابلاغ شد، تاکید کرد و گفت: در این دوره، موضوعاتی نظیر تغییر اقلیم، آلودگی هوا، ریزگردها و خشکسالی مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.
وی به تبدیل این همایش به کنفرانسی منطقه ای از 3 سال گذشته اشاره کرد و گفت: بررسی مسائلی چون بحران ریزگردها با توجه به تعیین منشا خارجی به عنوان یکی از علل ظهور آن، در حوزه همکاری ها و مطالعات منطقه ای قرار می گیرد.
عباسپور از همکاری نهادهای بین المللی با این دوره از همایش خبر داد و افزود: نمایندگان سازمان های منطقه ای همچون راپمی (ROPME) یعنی سازمان حفاظت محیط زیست حوزه خلیج فارس و دریای عمان، سپ CEP ، سازمان منطقه ای حفاظت از محیط زیست حوزه دریایی مازندران، UNDP و یونسکو در این همایش حضور دارند.
وی به انتشار سه نشریه زیست محیطی توسط انجمن متخصصان محیط زیست ایران با همکاری واحد علوم و تحقیقات اشاره کرد و افزود: مقالات برگزیده ارسالی به این دوره از همایش در یکی از سه مجله انسان و محیط زیست، علوم و تکنولوژی محیط زیست و IJEST، با بالاترین ضریب تاثیر در میان نشریات ISI کشور، منتشر می شوند.
عباسپور به ارائه گزارش عملکرد و دستاوردهای همایش به مراکز و سازمان های ذیربط ، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور بهره گیری از پیشنهادها و نظرات مطرح شده توسط متخصصان حوزه محیط زیست اشاره و تصریح کرد: تاکنون ارایه این نظرات در حوزه های مختلف مثمر ثمر بوده است.
وی بر لزوم توجه به فرهنگ سازی در انجمن های مردم نهاد بخش محیط زیست تاکید کرد و افزود: در این راستا نهمین جشنواره توسعه سبز در حاشیه این همایش و با هدف تقدیر از فعالیت های انجمن های برتر و فعالان محیط زیستی، برگزار می شود.
عباسپور با اشاره به برپایی مسابقه فیلم، برای تقدیر از فیلم سازان برتر حوزه محیط زیست، نقاشی و عکاسی ویژه مقاطع سنی مختلف در سطح مدارس، گفت: انجمن متخصصان محیط زیست ایران در تلاش است با همکاری واحد علوم و تحقیقات، همگام با فعالیت های علمی گسترده، به فرهنگ سازی در حوزه محیط زیست از سنین پایین و در سطح مدارس بپردازد.
رئیس انجمن متخصصان محیط زیست ایران از اعطای کرسی انرژی های تجدیدپذیر به واحد علوم و تحقیقات یاد کرد و گفت: هم اکنون میزان بهره مندی از انرژی های تجدید پذیر در کشور نزدیک به صفر و در جهان 14 درصد است، امید است که سهم فعلی کشور در این حوزه با همکاری واحد علوم و تحقیقات بهبود یابد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا