آغاز عصر جدید فناوری ارتباطات فضائی

در این عملیات ، یک راکت ماهواره بر متعلق به سازمان فضائی روسیه با نام راکت فوتون ، ماهواره ارتباطی اتحادیه اروپا موسوم به EDRS-A را از پایگاه فضائی بایکونور به مدار زمین ارسال کرد. کارشناسان سازمان فضائی اتحادیه اروپا از این عملیات به عنوان نقطه عطفی در فناوری های ارتباطات فضائی یاد کرده اند.

اجرای کامل این پروژه به بودجه ای برابر با 545 میلیون دلار نیاز داشته و در آن از مرکز و پایگاه ارتباطاتی با فناوری پایه لیزری استفاده خواهد شد که امکان جا به جائی اطلاعات را با سرعت یک و هشت دهم گیگا بایت در ثانیه فراهم می کند.

این عملیات به عنوان نخستین بخش از پروژه موسوم به بزرگراه اطلاعاتی فضا محسوب می شود که با تکیه بر آن می توان اطلاعات و داده ها را با سرعتی بسیار زیاد و به طور لحظه ای جا به جا کرد. به گفته کارشناسان، اجرای کامل این پروژه به بودجه ای برابر با 545 میلیون دلار نیاز داشته و در آن از مرکز و پایگاه ارتباطاتی با فناوری پایه لیزری استفاده خواهد شد که امکان جا به جائی اطلاعات را با سرعت یک و هشت دهم گیگا بایت در ثانیه فراهم می کند.

مهمترین کاربردهای این ماهواره ، فراهم کردن بستر مناسب دریافت و تبادل اطلاعات، ویدئو و تصاویر توسط  ماهواره های مشاهده گر، هواپیماهای نظارت کننده پژوهشی و ایستگاه بین المللی فضائی است. گفتنی است از دیگر امکانات و توانمندی های بسیار زیاد این ماهواره می توان به امکان تبادل اطلاعات مستقیم با زمین و انتقال اطلاعات با سرعت 50 ترابایت در یک لحظه به صورت روزانه اشاره کرد که در حال حاضر این عملیات با وقفه های حدود 4 تا 5 ساعته انجام می شود.

منبع : efe

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا