اقبال جامعه به چهره های علمی متعهد برای ورود به مجلس

حضور چهره های علمی و دانشگاهی در راس مسوولیت های مهم کشور از جمله مجلس و قوه مقننه، می تواند به تصمیم گیری های صحیح و اداره بهتر امور کشور منجر شود. هرچند که می بایست در کنار داشتن تخصص، ویژگی های دیگری چون تعهد و مردمی بودن هم در نامزدهای تصدی چنین سمت هایی وجود داشته باشد تا کشور در مسیر درست پیشرفت و بالندگی حرکت کند.

حسین نجابت؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: ورود چهره های علمی را به مجلس آینده خیلی لازم می دانم. در حقیقت می توان گفت حضور چهره های علمی در مجلس شرط لازم است اما شرط کافی نیست. ما از اول انقلاب گفتیم که تعهد باید در کنار تخصص باشد. اگر افرادی وارد مجلس شوند که وجهه علمی برجسته ای داشته باشند اما سرشان به بالین دیگری و یا نگاهشان به غیر از داخل باشد، به نفع مجلس و کشور نیست. اما اگر فرد متشخصی که مراتب عالیه علمی را طی کرده باشد و در کنار آن تعهد به کشور، نظام و ولایت فقیه داشته باشد، این فرد 5 دانگ از 6 دانگ را دارد. کسی است که شرط لازم و کافی را برای نمایندگی مجلس دارد.

وی افزود: هرچقدر میزان رتبه علمی نمایندگان مجلس که دارای تعهد هستند، بالاتر برود به نفع مجلس و کشور است و در این موضوع هیچ تردیدی وجود ندارد. اما صرف یک بعدی بودن نتیجه ای ندارد. تاریخ نشان داده افرادی بسیار عالم که نگاه به خارج از کشور داشتند، کار را مشکل کردند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه میزان اقبال جامعه به چهره های علمی را برای ورود به مجلس چطور می بینید؟ گفت: من فکر می کنم اگر کسی خودش را خوب مطرح کند حتما درجات علمی، تجربه کار علمی و پذیرش در مجامع علمی، نکته بسیار مثبتی است و مردم هم به آن اقبال نشان می دهند. اما از این نظر دو مشکل وجود دارد. گاهی چهره های علمی تمایل به کار سیاسی نشان نمی دهند و گاهی هم چهره های علمی با مطالبات مردم هماهنگ نیستند. این دو مساله باعث شده که ما در این زمینه قدری ضعف داشته باشیم.

من فکر می کنم اگر کسی خودش را خوب مطرح کند حتما درجات علمی، تجربه کار علمی و پذیرش در مجامع علمی، نکته بسیار مثبتی است و مردم هم به آن اقبال نشان می دهند

نجابت تصریح کرد: اگر چهره علمی پیدا شود که بتواند مطالبات مردم را پیگیری کند، درجه و رتبه علمی و به ویژه پذیرش در بین همکاران خود یک امتیاز مهم برای او به شمار می آید. اینکه یک پزشک در جامعه پزشکی و یا یک دانشمند فیزیکدان بین فیزیکدانان دیگر مورد قبول و تایید باشد، یک نکته بسیار مثبت است و مردم هم به آن اقبال نشان می دهند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: در تمام دوره های مجلس شورای اسلامی از ابتدای فعالیت تا امروز، میزان تحصیلات کلاسیک و تئوریک نمایندگان، همه دوره افزایش داشته است. اما اینکه این رتبه های علمی تا چه حد با دو مطلبی که عرض کردم یعنی تعهد به نظام و پیگیری مطالبات مردم هماهنگ بوده است، در حال حاضر آمار دقیقی در اختیار ندارم.

وی افزود: چه بسا نماینده ای که رتبه علمی خیلی بالایی ندارد اما مطالبات مردم را دنبال می کند و اعتقاد به داخل کشور دارد و اقتصاد مقاومتی را پیگیری می کند. چنین فردی در نظر مردم ارجحیت دارد. بنابراین می توان گفت که هر دوره مجلس از نظر سطح علمی از دوره های قبل بهتر بوده اما نسبت به عملکرد، در حال حاضر ارزیابی خاصی ندارم.             

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا