تشخیص نوع گوشت مصرفی در غذا به کمک علم ژنتیک

امروزه با افزایش تولید و تنوع غذاهای فرآوری شده تشخیص گونه گوشت مصرفی از جمله نگرانی های عمده مصرف کننده ها و وزارت بهداشت برای صدور مجوز برای ارایه به بازار مصرف است. همچنین شرکت های تولید کننده محصول های گوشتی خود نیازمند به راه اندازی آزمایشگاه‌های استاندارد سازی هستند که بتوانند برای عرضه محصول خود مجوز گرفته و کالای تولیدی خو را وارد صحنه رقابت در بازار جهانی کنند.به همین دلیل راه اندازی روش های شناسایی یا تشخیص گونه جانداری که معمولا در تهیه گوشت از آن استفاده شده، می تواند مشکل های موجود در این حوزه را حل کند.

محققان مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک دانشگاه تهران از میان روش های نوین زیستی که برای تشخیص گوشت استفاده می‌شود از روش ژنتیکی استفاده کردند زیرا علاه بر سریع و دقیق بودن، این امکان را به وجود می آورد که حتی گوشت های فرآوری شده نظیر همبرگر، سوسیس، کالباس، کباب و …. را نیز شناسایی کند.

این محصول قادر به تعیین نوع گوشت به دست آمده از گوسفند، گاو، بوفالو،شتر، جوجه، سگ، گربه، خوک و خر با استفاده از تکثیر ژن سیتوکرومB میتوکندری و واکنشPCR (واکنش زنجیره ای پلیمراز)است.

پس از استخراج DNA از بافت گوشتی مورد نظر، مقداری مشخص شده از آن به محتویات داخل کیت که برای شناسایی یک گونه گوشت است، اضافه کرده و با شرایط قید شده، واکنش PCR برای تکثیر ژن مورد نظر انجام می گیرد. پس از پایان واکنش PCRبه کمک ژل آگارز قطعه تکثیر یافته و سایز قطعه آشکار می شود.

کاربر می تواند با توجه به اطلاعات قید شده در دستورالعمل داخل کیت و استفاده از جدولی که سایز قطعه های حاصله از هرگونه داخل آن مشخص شده، نوع گونه گوشت مورد نظر خود را مشخص کند.

گفتنی است این طرح توسط دکتر لیلا فتوحی با سرپرستی پرفسور علی اکبر موسوی موحدی انجام شده است.

فرزانه صدقی