گشت وگذار در موزه ها با راهنمای همراه

نرم افزار راهنمای موزه توکا سیستم جامع راهنمای بازدید کنندگان موزه است. در این سیستم، اطلاعات جمع آوری شده در زمینه نمونه های موزه یا دانستنی های در مورد آنها به صورت متن، تصویر، صوت و ویدیو در سرور مرکزی جمع آوری می‌شوند. این اطلاعات که کوتاه، جذاب و آموزنده اند به مخاطبان موزه ها کمک می کنند تا از زمان حضور در موزه بهینه استفاده کننند.

این راهنمای موزه در 3 بخش از طریق موبایل بازدیدکنندگان(بدون نیاز به نصب نرم افزار و تنها از طریق اتصال به شبکه داخلی موزه)، تبلت‌های مجهز به تکنولوژی(RFID) و همچنین کیوسک های اطلاع رسانی، طراحی و پیاده سازی شده است.

ارایه اطلاعات بسیار ساده است. فقط کافی است هر بازدید کننده یک اسمارت فون عادی داشته باشد تا وای فای موبایلش را روشن کرده و به شبکه داخلی موزه متصل شود. پس از آن با ورود به مرورگر موبایل خود و وارد کردن آدرس سامانه توکا که در محیط موزه معرفی شده است به راحتی می تواند با باز کردن یک سایت اینترنتی به سیستم توکا وارد می شود.

کاربرتنها کافی است که شماره ای که زیر هر نمونه نصب شده را در سیستم وارد کند. بدین صورت به راحتی و در هر کجای موزه می تواند از اطلاعات این سیستم لذت ببرد؛ در زیر هر یک از این نمونه ها یک QR Code نصب شده که بازدید کنندگان می توانند با نرم افزارهای بارکند ریدر به راحتی آدرس را بازیابی و از اطلاعات استفاده کنند.

جمع آوری اطلاعات این طرح در دو فاز انجام شده است؛ فاز نخست جمع آوری اطلاعات با کمک کارشناسان موزه دارآباد صورت گرفت. فاز دوم و اصلی آن نیز که بیشتر اطلاعات جانوران تاکسیدرمی شده و پرندگان برکه را شامل می شود، توسط کارشناسان شرکت دریچه ذهن انجام شد؛ در این فاز با توجه به حساسیت موضوع و اهمیت ارایه اطلاعات مستند، کوتاه و کافی، بسیاری از منابع معتبر فارسی و انگلیسی مورد استفاده قرار گرفت.

در این نرم افزار سعی شده است تمامی اطلاعات به صورت کاملا علمی و صحیح و با استفاده از منابع آکادمیک گردآوری شود تا منبع مفیدی برای دانشجویان و دوستداران جانور شناسی باشد.

هم اکنون سیستم راهنمای موزه توکا در موزه حیات وحش ایران- دارآباد و موزه دکتر حسابی در ورژن های مختلف نصب شده است و این سیستم امکان پیکر بندی برای تغییر کاربری به منظور استفاده در صنایع و کارخانه ها را دارد.

 

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا