بسته بودن نظام آموزش عالی کشور یک چالش است

دکتر سالار آملی روز یکشنبه در ششمین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، موسسات تحقیقاتی و پارک های علم و فناوری گفت: بسته بودن نظام آموزش عالی ما یک چالش است و اکنون فرصتی به دست آمده است که بتوانیم آن را باز کنیم.
وی خاطرنشان کرد: نظام آموزش عالی از نظام فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ما نیز بسته تر است و به همین دلیل ناهنجاری هایی در ارزش گذاری های داخلی علم و فناوری به وجود می آید. 
سالار آملی گفت: هنوز بدنه دانشگاهی بحث چندفرهنگی را نپذیرفته که بتوانیم به راحتی مسیر جذب دانشجویان خارجی خود را افزایش دهیم. محیط دانشگاهی ما باید ظرفیت خود را برای پذیرش فرهنگ های مختلف ارتقا دهد.
سالار آملی افزود: مساله علم و فناوری در کشور ما به شدت سیاسی است و آن هم در نازل ترین سطوح، یعنی جناحی شده است. در مسایل علمی بین المللی، نباید به مسایل علمی به صورت جناحی برخورد کرد. 

***توجه به دیپلماسی علم و فناوری 
وی خاطرنشان کرد: ما اکنون دیپلماسی علم و فناوری را مدنظر قرار داده ایم و وزارت علوم سه پایه را برای آن برنامه ریزی کرده است.
وی افزود: توسعه کرسی های زبان فارسی، ایران شناسی و اسلام شناسی یکی از این پایه ها است که پتانسیل بسیار خوبی را در این زمینه داریم و در حدود 30 کشور جهان حدود 50 کرسی داریم و حدود 3 هزار و 100 دانشجو در حال تدریس در این کرسی ها هستند.
سالار آملی بهره گیری از توانمندی ایرانیان نخبه خارج از کشور را از دیگر اقدامات وزارت علوم در زمینه دیپلماسی علمی و فناوری عنوان کرد و گفت: اکنون بیشترین نخبگان ما در کشورهای آمریکا، کانادا و انگلیس حضور دارند که ما با این سه کشور ارتباطات علمی زیادی نداریم.
وی سومین پایه دیپلماسی علمی و فناوری وزارت علوم را بین المللی کردن دانشگاه ها و مراکز علمی و فناوری و همکاری های مراکز دانشگاهی، پژوهشی و فناوری، تبادل استاد و دانشجو، پژوهش های مشترک و دوره های مشترک عنوان کرد. 
رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم گفت: دانشگاه های ما در سال 94 در زمینه دیپلماسی علمی و فناوری تلاش خوبی داشته اند و در حال فراهم کردن زمینه ها برای بحث های ارتباطات علمی و بین المللی هستند. 
سالار آملی افزود: در 9 ماهه اخیر 7 وزیر و 93 رئیس دانشگاه های مختلف به ایران آمدند که در زمینه روابط علمی و فرهنگی اقدامات خوبی انجام شده است. 
وی در بخشی از سخنان خود به ارزیابی فعالیت های بین المللی دانشگاه ها و مراکز فناوری و پژوهشگاه ها در سال تحصیلی 93 – 94 اشاره کرد و گفت: در این ارزیابی 32 دانشگاه بزرگ، 10 پژوهشگاه بزرگ و پارک های علم و فناوری با همکاری مرکز مطالعات علمی و همکاری های بین المللی بررسی شدند.
وی ادامه داد: در بررسی 32 دانشگاه بزرگ مشخص شد که نسبت دانشجویان خارجی به کل دانشجویان در میانگین 28 دانشگاه، 0.74 درصد است که این رقم بسیار پایینی است و در این زمینه دانشگاه های امام خمینی(ره)، فردوسی مشهد، تهران و قم به ترتیب بیشترین تعداد دانشجویان خارجی را داشتند. 
سالار آملی افزود: در زمینه تعداد پروژه های مشترک با محققان خارج از کشور، 1.33 درصد پروژه مشترک داشته ایم که دانشگاه های تهران، زنجان، یزد و گیلان به ترتیب بیشترین تعداد پروژه مشترک را با دیگر دانشگاه های معتبر جهان داشته اند.
رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم در زمینه برگزاری دوره های مشترک با دیگر دانشگاه های جهان گفت: در سال 93 – 94 در مجموع 86 دوره مشترک کوتاه مدت با اساتید دیگر دانشگاه های دنیا برگزار شد و در این زمینه دانشگاه های زنجان، علامه طباطبایی و تهران بیشترین دوره مشترک را با دیگر دانشگاه های جهان داشته اند.

***فعالیت بین المللی پژوهشگاه ها 
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم گفت: در این ارزیابی هشت پژوهشگاه شرکت داده شدند و اعضای هیات علمی این پژوهشگاه ها روی هم رفته 594 مورد است. 
سالار آملی ادامه داد: در این ارزیابی مشخص شد که تعداد پرژوه های مشترک این پژوهشگاه ها با محققان خارجی 107 مورد، تعداد مقالات مشترک آنها با محققان خارجی 407 مورد و پروژه های مشترک آنها با ایرانیان خارج از کشور 55 مورد بود. 
وی افزود: همچنین این پژوهشگاه ها در مجموع 22 جایزه بین المللی و 320 هزار دلار گرنت بین المللی در این بازه زمانی دریافت کردند. 

***پارک های علم و فناوری 
به گفته قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل، در این ارزیابی تعداد 18 پارک علم و فناوری شرکت داده شدند و مشخص شد که صادرات کل محصولات دانش بنیان این پارک ها 44 میلیون دلار و بیشترین صادرات از پارک های علم و فناوری خراسان، مازنداران و گلستان بود. 
وی افزود: شرکت های خارجی مستقر در پارک ها یک مورد بود که در پارک استان لرستان مستقر بود. 
سالار آملی خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس نتایج ارزیابی، تعداد پروژه های تولیدی مشترک با شرکت های خارجی چهار مورد و تعداد افراد خارجی همکار در شرکت های ایرانی 49 نفر بود که از این تعداد 20 نفر در پارک علم و فناوری خراستان ، 20 مورد در پارک علم و فناوری لرستان و هفت نفر در پارک علم و فناوری قم بودند. 
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم در خصوص رتبه جهانی کشور از لحاظ تعداد دانشگاه برتر در رتبه بندی تایمز گفت: ایران در سال 2012 رتبه 32، در سال 2013 رتبه 33، در سال 2014 رتبه 32 ، در سال 2015 رتبه 28 و در سال 2016 رتبه 23 را کسب کرد و دانشگاه های آمریکا و انگلیس همچون سال های گذشته بهترین جایگاه های جدول رتبه بندی را به خود اختصاص دادند. 
سالار آملی گفت: دانشگاه های کشور در شاخص های فعالیت های بین المللی کمترین امتیازات را کسب کردند که لازم است در این خصوص برنامه ریزی شود. 

***تایید 84 درصدی عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای از نگاه هیات علمی دانشگاه ها 
به گزارش ایرنا، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در بخشی از اظهاراتش با خوشامد به 'سیدعباس عراقچی' معاون وزیر امور خارجه که در این نشست شرکت داشت، گفت: در یک نظر سنجی صورت گرفته از اعضای هیات علمی و نخبگان کشور مشخص شد که 84 درصد از اعضای هیات علمی و نخبگان مسیر مذاکرات تیم هسته ای را تایید می کنند. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا