دوره پسابرجام، سیاست ها و برنامه های جدید می طلبد

دکتر محمدمهدی طهرانچی روز یکشنبه در ششمین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، موسسات تحقیقاتی و پارک های علم و فناوری که در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است، گفت: ما شاهد تمدن علمی هستیم و پس از گسترش اسلام در قرن اول هجری از مرز چین تا مرز اروپا، یک روابط بین المللی شکل گرفت که بستری برای تمدن اسلامی شد. 
وی افزود: ایران از لحاظ دو رویداد علمی تا سال 2010 با ضریب رشد 18 نزدیک به 20 کشور اول جهان بود. 
طهرانچی گفت: ما از لحاظ رشد دانشجو کشور پنجم جهان هستیم و بعد از چین، هند، آمریکا و برزیل قرار داریم.
به گفته رییس دانشگاه شهید بهشتی، ایران در سال 2002 تا 2009 از جمله کشورهایی بود که بالاترین رشد دانشجو را داشت و این فرصتی فراهم می کند که مورد توجه جهان واقع شود. 
وی با بیان این که ایران هشتمین و نهمین کشور جهان در تامین نیروی انسانی و محقق در جهان است، افزود: مجله نیچر سال 2005 در مقاله ای نوشت که ایرانی ها دوباره به دنبال رویای تمدن علمی هستند.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: در سیاست کلان دو بند داریم که یکی مرجعیت اول علمی جهان و دیگری گسترش همکاری های علمی فعال و سازنده است که باید سیاست اجرایی آنها در برنامه ششم و دولت تدوین شود تا بتواند ما را حمایت کند.
طهرانچی با اشاره به این که خروجی های بین المللی یکی از شاخص های ارزیابی پایگاه تایمز است، گفت: کشور ما در آموزش و پژوهش به جایگاه متوسط رسیده است اما از لحاظ خروجی بین المللی وضعیت خوبی نداریم که باید آن را ارتقاء دهیم.
وی در زمینه میزان واردات و صادرات دانشجو نیز گفت: آمریکا بیشترین میزان واردات دانشجو و چین بیشترین میزان صادرات دانشجو را دارد و کشور ما نیز عمدتا صادرکننده دانشجو است که باید نسبت ورود و خروج دانشجو در کشور حفظ شود.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی در زمینه تحقیقات مشترک نیز گفت: ما حدود 20 درصد مقاله مشترک داریم که در این مدت کاهش یافته است و باید تقویت شود.
طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم مرجعیت علمی پیدا کنیم، باید تعداد دانشجویان خارجی و تحقیقات مشترک را افزایش داد و زمینه را برای تحقیقات محققان خارجی در کشور فراهم کرد.
در پایان ششمین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، موسسات تحقیقاتی و پارک های علم و فناوری از دانشگاه های برتر کشور در حوزه همکاری های بین المللی علم و فناوری تقدیر شد.
دانشگاه های تهران و شهید بهشتی به ترتیب رتبه های اول و دوم گروه اول دانشگاه های برتر کشور در حوزه علم و فناوری بین المللی را کسب و لوح تقدیر دریافت کردند.
در گروه دوم دانشگاه های برتر در حوزه همکاری های علمی و فناوری بین المللی دانشگاه های زنجان، گیلان قرار داشتند که لوح تقدیر دریافت کردند.
در میان پژوهشگاه های کشور نیز پژوهشگاه مهندسی برگزیده اول پژوهشگاه های کشور بابت همکاری های علمی و فناوری بین المللی و پژوهشگاه دانش های بنیادی برگزیده دوم شد و با دریافت لوح تقدیر شدند. 
به گزارش ایرنا، در میان پارک های علم و فناوری نیز پارک های علم و فناوری خراسان و پارک علم و فناوری لرستان به ترتیب رتبه اول و دوم را در زمینه همکاری های بین المللی علمی و فناوری کسب کردند و با دریافت لوح، تقدیر شدند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا