تسهیل شرایط اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان فعال درحوزه سلول های بنیادی

به گزارش روابط عمومی معاونت علمی وفناوری رییس جمهوری، امیرعلی حمیدیه درباره تسهیلات شرکت های دانش بنیان افزود: در نشست مشترکی که با حضور مسوولان ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی تشکیل شد تمامی شرایط اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه سلول های بنیادی بررسی و مقرر شد تا این شرایط تسهیل شود.
وی بیان کرد: با توجه به تغییرات ایجاد شده در شرایط اعطای وام به شرکت های دانش بنیان قرار شد تا در صورت تایید ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی از این پس میزان تنفس بازپرداخت تسهیلات شرکت های دانش بنیان از یکسال به سه سال افزایش یابد و این بازپرداخت با سود 14 درصد به شرکت های متقاضی پرداخت شود.
حمیدیه در این نشست به تشریح وظایف، عملکرد و اهداف سه حوزه مدیریتی آموزش، پژوهش و توسعه منابع انسانی، توسعه تجاری سازی و بازار و توسعه مراکز سلول درمانی ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی پرداخت و افزود: با توجه به اینکه این ستاد فاقد برنامه راهبردی بود اقدام به تدوین برنامه راهبردی کرده، همچنین در ابتدای سال جاری تنها یک شرکت در حوزه سلول های بنیادی وجود داشت که این تعداد بعد از گذشت حدود 10 ماه با تلاش های مستمر این ستاد در حوزه سلول های بنیادی به 50 مورد رسیده است. 
وی یادآور شد: موضوع علمی روز دنیا درحال حاضر سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی است که در این ارتباط شرکت های بزرگ مثل ال جی، سامسونگ و چندین شرکت بزرگ دیگر همچنین کشورهای منطقه اقدام به سرمایه گذاری کلان کرده اند.
دراین نشست بهزاد سطانی، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این صندوق از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقل است.
وی همچنین نحوه پرداخت تسهیلات به مجریان، شرکت ها و موسساتی که تحت حمایت این صندوق قرار می گیرند پرداخت و گفت: پرداخت تسهیلات به صورت پلکانی بوده البته در زمینه حمایت از طرح هایی که به این صندوق فرستاده می شود طی نامه ای از ستاد مربوطه طرح در جهت ارزیابی علمی و توجیه اقتصادی این طرح درخواست همکاری می شود و در صورت تایید ستاد مربوطه عقد قرارداد بین صندوق نوآوری و شکوفایی و مجری طرح صورت می گیرد.
وی بیان کرد: با توجه به عقد قرارداد صورت گرفته و با رعایت تمامی قوانین و شرایط این صندوق توسط مجریان صندوق ملزم به پرداخت تسهیلات در نظر گرفته شده می شود.
رییس صندوق نوآوری وشکوفایی اظهارکرد: صندوق نوآوری وشکوفایی تسهیلات بلاعوض پرداخت نمی کند، بازپرداخت وام ها دربرخی حوزه ها با سود 14 درصد است و در برخی حیطه های دیگر از 14 تا 22 درصد متغیر است و بازپرداخت وام ها نیز متناسب با طرح بوده به طور مثال بعضی طرح های بازپرداخت حداکثرپنج ساله دارند و بعضی دیگر در صورت مشارکت بانک نیزهفت ساله است.
وی افزود: در برخی زمینه ها طبق ارزیابی صورت گرفته به جای اعطای وام، از مجریان یا شرکت ها در جهت سرمایه گذاری مشترک حمایت به عمل می آید که نیاز به هیچ نوع تضامینی ندارد و درصورت بروز مشکل نیز بازپرداخت نخواهد داشت، البته در این زمینه ارزیابی لازم از طرح جهت سرمایه گذاری صورت می گیرد به گونه ای که باید افق آن مشخص و شفاف باشد، همچنین ارزش گذاری دانش فنی نیز از ضروریات انکارناپذیر این مورد به شمار می آید.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا