نقش استاد در تربیت دانشجو نباید به سوپروایزری محدود شود

 دکتر علی اکبر موسوی موحدی که در دانشگاه زابل سخن می‌گفت، افزود: دانشگاه باید تلاش کند تا علاوه بر حرکت و جهش‌های بین‌المللی، حرکتی فرازمینی نیز داشته باشد تا بتواند حلال معضلات و مشکلات جامعه نیز باشد.

وی ادامه داد: مجموعه‌های آموزشی و دانشگاهی زمانی به موفقیت دست پیدا می‌کنند که تصمیماتی را بگیرند که علاوه براین که قبلاً در دنیا تجربه شده است، راه گشا نیز باشد.

مسئولیت پذیری اخلاقی و اجتماعی دانشجویان در گرو فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب است

استاد نمونه دانشگاه تهران، افزود: اگر می‌خواهید دانشجویان ما کارهای بزرگ جامعه را انجام دهند و مسؤولیت پذیری اخلاقی و اجتماعی داشته باشند باید زیرساختهای مناسب را نیز برای آنها به درستی فراهم کنیم.

موسوی موحدی با بیان اینکه یکی از مهمترین زیرساختها برای تربیت دانشجویان مسؤولیت پذیر، داشتن اساتید بزرگ و عالم است، افزود: استاد باید آنقدر از لحاظ علمی غنی باشد تا بتواند اندوخته خود را به نحو شایسته در اختیار دانشجو قرار دهد.

وی ادامه داد: استاد نباید علم تولید شده در غرب را در شرق مصرف کند، بدین گونه که مطالب را از دیگران بگیرد و به دانشجویان منتقل کند زیرا وقتی به این صورت کار کند دانشجویان نیز به همین صورت عمل می‌کنند.

این استاد دانشگاه، افزود: اکثر اساتید دانشگاه‌های کشور به اصطلاح سوپروایزر هستند یعنی وقتی دانشجو به آنها مراجعه می‌کند فرمول به او می‌آموزند و دیگر هیچ در حالی که نباید این گونه باشد استاد باید به عنوان منتور (تسهیلگر) عمل کند و باید همچون یک متخصص روی دیدگاه و رفتار افراد تاثیرگذار باشند و ذهن آشفته افراد را برای اهداف موثر مرتب کند و در واقع با نفوذ در قلب و ذهن دانشجو او را پشتیبانی کند.

وی با بیان این نکته که شکستن مرزهای علم وگسترش مرزهای دانش از جمله وظایف دیگر دانشگاههاست، اضافه کرد: این موضوع یکی از خصوصیاتی است که فقط از عهده دانشگاه برمی‌آید و کار هیچ ارگان و یا هیچ کس دیگری نیست و باید دانشگاهها در راه کسب علم به کشف علم دست پیدا کنند تا بتوانند علاوه برشکستن علم، مرزهای آن را نیز گسترش بدهند.

موسوی موحدی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته دنیا، دیدگاهی مبنی بر به جا گذاشتن ارثیه برای نسلهای آینده ندارند، ولی گذشتگان ما ایرانیان برای ما ارثیه‌ای ارزشمند به نام هویت به جای گذاشتند، افزود: باید به این نکته توجه داشته باشیم که ما باید برای نسل آینده خود چه ارثیه‌ای را به یادگار بگذاریم. این که می گویند همه علم باید اکنون درخدمت جامعه باشد درست نیست زیرا امکان دارد بخشی از آن برای چندین سال آینده به کار بیاید.

وی اضافه کرد: علم صدها زاویه دارد که یکی از زوایای آن بخش مادیات است و اگر استاد و دانشجو را در رقابتهای اقتصادی نیندازد دارای ارزش است ولی زمانی که در وامها و قرض‌های اقتصادی قرار گیرند این علم از بین خواهد رفت.

به گزارش ایسنا،موسوی موحدی، اجرای سیستم پژوهانه(گرنت)، استفاده از مشاوران ارشد در تصمیم‌گیری‌ها، افزایش پهنای باند اینترنت به عنوان یک جاذبه خوب برای جذب بیشتر استاد و دانشجو و دور نگه داشتن کارکنان، دانشجویان و اساتید دانشگاه از استرس با فراهم کردن فضایی شاد و دادن حداقل روزی یک عدد سیب به آنها را از جمله مواردی ذکر کرد که می تواند برای رشد و ارتقای دانشگاه زابل مفید واقع شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا