نوسان کورتیزول خون خطر مرگ را افزایش می دهد

دکتر محمدرضا بختیاری اظهار کرد: یکی از محورهای مهم کنگره امسال بررسی چالش های آزمایشگاهی در بیماری های غده فوق کلیه است که ساخت و ترشح هورمون های متعدد و مهمی را در بدن برعهده دارد.

وی افزود: غده فوق کلیه یا آدرنال از دو بخش اصلی قشری و مرکزی تشکیل می شود و کورتیزول یکی از مهمترین هورمون های بدن است که در بخش قشری آدرنال در پاسخ به استرس و یا کمبود گلوکز خون تحت تحریک هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک (ACTH) ساخته می شود.
نائب رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی گفت: افزایش و کاهش کورتیزول خون به طور اولیه یا ثانویه بیماری های مهمی را باعث می شود که چنانچه به موقع مشخص و درمان نشوند، عوارض جدی و حتی مرگ بیمار را در پی خواهند داشت.
بختیاری عنوان کرد: امروزه علت تشخیص و درمان افزایش و کاهش کورتیزول، به آزمایشگاه بالینی وابسته است که از تست های متعددی به این منظور استفاده می شود چراکه اندازه گیری هورمون کورتیزول با روش ها و دستگاه های پیشرفته در نمونه خون، ادرار و بزاق برای تشخیص صحیح و دقیق حالات بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی هدف از نهمین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی را که هر ساله در اوایل اردیبهشت ماه همزمان با روز ملی آزمایشگاه بالینی برگزار می شود، تبادل تجربیات، نظریات و یافته های علمی اساتید و صاحب نظران خارج از کشور برشمرد و افزود: نهادهای معتبر بین المللی مانند فدراسیون بین المللی شیمی بالینی، طب آزمایشگاهی (IFCC) و فدراسیون اروپایی طب آزمایشگاهی (EFLM) در کنگره حضور خواهند داشت.
بختیاری یادآور شد: این کنگره ها از 31 فروردین تا سوم اردیبهشت ماه سال آتی در مرکز همایش های رازی برگزار می شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا