بازسازی دیجیتالی بناهای باستان‌شناسی

تصاویر ویدیویی که پس از تصرف شهر موصل عراق توسط داعش منتشر شد، نشان می‌داد اعضای این گروه مجسمه‌ها و اشیای تاریخی موزه این شهر را به شکلی وحشیانه از بین می‌بردند.

گنجینه‌ای برای یک دنیا

اشیای باستانی تمدن‌های پیشین نه‌تنها مجموعه‌ای ارزشمند برای ساکنان همان کشور به شمار می‌روند، بلکه می‌توان آن را گنجینه‌ای ارزشمند برای همه مردم دنیا دانست که نشانگر سابقه فرهنگی و تمدنی بشر است. به همین دلیل از بین بردن این نشانه‌ها به‌نوعی آسیب به تمدن بشری به شمار می‌رود.

اما آیا می‌توان اشیا و ابنیه از بین رفته توسط این گروه‌های تروریستی را دوباره خلق کرد؟ گروهی از باستان شناسان مطرح در پروژه‌ای به نام «پروژه موصل» چنین هدفی را دنبال می‌کنند.

پروژه موصل چیست؟

در این پروژه، ابتدا طی یک فراخوان، از علاقه‌مندان خواسته شد تصاویری که درگذشته در بازدید از اشیای مختلف این موزه گرفته بودند را به این مجموعه پژوهشی ارسال کنند.

اشیای باستانی تمدن‌های پیشین نه‌تنها مجموعه‌ای ارزشمند برای ساکنان همان کشور به شمار می‌روند، بلکه می‌توان آن را گنجینه‌ای ارزشمند برای همه مردم دنیا دانست که نشانگر سابقه فرهنگی و تمدنی بشر است.

درمجموع حدود 700 تصویر از سراسر جهان برای این پروژه ارسال شد. گام بعدی در این مسیر، تبدیل این تصاویر 2 بعدی به یک تصویر سه‌بعدی است. یک تکنیک به نام «فتوگرامتری» این امکان را فراهم می‌کند تا با نرم‌افزارهایی ویژه، چندین تصویر 2 بعدی را به یک تصویر 3 بعدی تبدیل کنیم.

پژوهشگران در این پروژه توانستند از 700 تصویر موجود، 15 تصویر سه‌بعدی تهیه کنند. باوجود این‌که این تصاویر سه‌بعدی نمی‌توانند کیفیتی برابر با اسکن‌های حرفه‌ای باستان‌شناسی از اجسام داشته باشند، اما با دقت خوبی می‌توانند جزئیات اثر نابودشده را نشان دهند.

باستان‌شناسی دیجیتال

آمارها نشان می‌دهد از زمان تسلط داعش بر عراق، حدود 200 منطقه باستانی تخریب‌شده است. البته پدیده تخریب آثار باستانی فقط به این همسایه غربی ایران محدود نمی‌شود. هرساله در بسیاری از کشورهای دنیا شاهد هستیم که هزاران شیء باستانی توسط افراد سودجو و قاچاقچیان میراث فرهنگی از دست می‌رود. همچنین بی‌احتیاطی در ساخت‌وساز نیز به آسیب رساندن به محوطه‌های باستانی می‌انجامد.

در این میان، استفاده از شیوه‌های باستان‌شناسی دیجیتال و تصویربرداری از اشیاء موجود می‌تواند میراث فرهنگی باستانی را برای نسل‌های آینده حفظ کند. افزون بر این، تهیه تصاویر سه‌بعدی این امکان را نیز فراهم می‌سازد تا دانشجویان و پژوهشگران بیشتری از سراسر جهان به تصاویری با جزئیات دقیق از این اشیا دسترسی داشته باشند.

 

مترجم: صالح سپهری فر

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا