فرازمینی‌ها منقرض شده‌اند!

از نظر آنها، در اغلب موارد حیات‌های ابتدایی که به شکل تک سلولی هستند، به دلیل ضعیف‌بودن و عدم توانایی در سازگاری با تغییرات محیط اطراف، در اوایل شکل‌گیری سیاره‌ها دوام نداشته و نابود می‌شوند.
دانشمندان سال‌هاست در جستجوی حیات فرازمینی هستند. این حیات ممکن است هوشمند یا در حد زندگی میکروسکوپی باشد و از طرفی امکان کشف آن در سیارات فراخورشیدی یا حتی در سیارات منظومه شمسی مانند مریخ وجود دارد. با این حال بعد از سال‌ها تلاش و پیشرفت‌های چشمگیر در علوم و فنون فضایی و اخترزیست‌شناسی، هنوز هیچ خبری از فرازمینی‌های هوشمند و یا حتی کوچک‌ترین ارتباط با آنها نیست. دلیل این موضوع چه می‌تواند باشد؟
اخترزیست‌شناسان دانشگاه ملی استرالیا (ANU) در بررسی‌ها برای درک نحوه تکامل حیات، متوجه شده‌اند که حیات معمولا به دلیل گرمایش یا سرمایش در سیاره‌های نوپا از بین می‌رود. بر همین اساس به احتمال بسیار قوی حیات در سایر سیارات کوتاه بوده و به سرعت منقرض شده است و آن‌قدر دوام نداشته‌اند که تا حد زندگی هوشمند تکامل داشته باشند.

دکتر چارلی لینویور (سمت چپ) و دکتر آدیتیا چوپرا

دکتر آدیتیا چوپرا از دانشگاه ملی استرالیا گفت: «کیهان پر است از سیارات قابل سکونت و بسیاری از دانشمندان بر این باوراند که اغلب این سیارات مملو از بیگانگان هستند. اما هم اکنون بر ما معلوم است که برای داشتن یک سیاره قابل سکونت برای شکل‌های مختلف حیات، مقادیر مناسبی از گازهای گلخانه‌ای نیاز است تا دمای پایدار سطح سیاره حفظ شود. اما ما بر این باوریم که چون محیط سطح سیارات نوپا بسیار ناپایدار است و حیات ابتدایی بسیار ضعیف و شکننده، اغلب زندگی‌ها در همان اوایل و در حد حیات تک سلولی و میکروسکوپی دچار انقراض و نابودی می‌شوند و به ندرت حیاتی قوی برای ادامه زندگی بر سطح سیاره‌های نوپا به وجود می‌آید.»
نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد، احتمالا حدود چهار میلیارد سال قبل هر سه سیاره زمین، زهره و مریخ قابل سکونت بودند، در حالی که امروز تنها در سیاره زمین حیات هوشمند وجود دارد. چراکه حدود یک میلیارد سال بعد از شکل‌گیری سیارات منظومی شمسی، زهره به یک گرمخانه و مریخ به یک سردخانه تبدیل شد.
بنا به گفته دکتر چارلی لینویور از موسسه دانش سیاره‌ای دانشگاه استرالیا در چنین شرایط ناپایداری حتی در صورت پدیدارشدن حیات میکروسکوپی در اوایل شکل‌گیری زهره و مریخ (که در محدوده کمربند حیات منظومه شمسی قرار دارند)، گونه‌های حیات نتوانسته‌اند خود را با تغییرات محیط زیست سازگار کنند و در نتیجه نابودی شده‌اند.

حیات فرازمینیمنبع:علمنا

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا