ایجاد پرتال ملی معرفی محصولات صادراتی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حسن قاسمی درباره راهکارهای توسعه ورود شرکت های دانش بنیان و محصولات ایرانی به بازارهای بین المللی اظهار کرد:حضور در نمایشگاه های بین المللی و حمایت از استفاده شرکت ها از تجارت الکترونیک، از جمله ابزارهایی است که کریدور برای توسعه بازار محصولات دانش بنیان پیگیری می کند.
وی افزود: کریدور خدمات صادرات محصولات دانش بنیان در تلاش برای توانمندسازی شرکت ها برای ورود به بازارهای بین المللی است تا برای ورود محصولات به بازارهای هدف، ویژگی ها و الزامات مورد نظر را داشته باشند. در این راستا، کریدور بسته جامعی از خدمات توانمندسازی را برای رسیدن به سطح بین المللی در اختیار شرکت ها قرار می دهد.
قاسمی بیان کرد: بعد از رسیدن شرکت ها به سطح بین المللی، بحث بازاریابی بین المللی برای آنها مطرح می شود و اگر شرکت ها قبل از رسیدن به بلوغ کافی و حداقل های لازم برای بین المللی شدن شرکت در بازارهای هدف حاضر شوند، به علت عدم آمادگی صادراتی، به نتیجه مطلوب نمی رسند و با شکست مواجه می شوند.
***معرفی محصولات شرکت های دانش بنیان در سایت های B2B بین المللی
مدیر کریدور خدمات صادرات محصولات دانش بنیان معاونت علمی با بیان اینکه برای بازاریابی بین المللی روش های مختلفی در کریدور دنبال می شود گفت: بحث نخست حضور شرکت های قوی و توانمند در نمایشگاه های تخصصی حوزه های مرتبط است، مسئله دیگر ترغیب شرکت ها به استفاده از زیرساخت های موجود تجارت الکترونیک است.
وی با بیان اینکه در حوزه بازاریابی اینترنتی و تجارت الکترونیک، به دلیل نبود زیرساخت های ملی معرفی محصولات در بازارهای بین المللی، پیگیر هستیم گفت: تا از این طریق شرکت ها با مراجعه به سایت های B2B بین المللی برای ارائه محصول خود اقدام کنند. به همین منظور و بر مبنای دستورالعمل های ابلاغی از سوی معاونت علمی و فناوری، 70% هزینه های ثبت اطلاعات شرکت های دانش بنیان و محصولات آنها در وبسایت های B2B موجود و مطرح دنیا از طریق کریدور حمایت می شود.
***پرتال ملی معرفی محصولات صادراتی
قاسمی اظهار کرد: البته در برنامه جامع توسعه زیرساخت های صادرات محصولات دانش بنیان که توسط معاونت علمی و با همکاری کریدور در حال پیگیری است، ایجاد یک پرتال ملی معرفی محصولات صادراتی به چندین زبان در دستور کار قرار دارد که فرآیندهای جمع آوری داده ها و اطلاعات لازم در این خصوص درحال پیگیری است.
قاسمی همچنین تصریح کرد: کریدور علاوه بر دو مکانیزم قبلی، در حال ارتباط گیری با شرکت های بازرگانی داخلی و خارجی فعال یا علاقه مند به فعالیت در حوزه های تک است. در همین راستا، محصولات دانش بنیان برتر به شرکت های بازرگانی و مدیریت صادرات معرفی شده و این شرکت ها به بازاریابی محصولات در بازارهای هدف خود می پردازند.
مدیر کریدور خدمات صادرات محصولات دانش بنیان معاونت علمی در ادامه گفت: معاونت علمی و فناوری در راستای پشتیبان سازی در حوزه صادرات هایتک و ایجاد واسطه های صادراتی نیز برنامه مدونی دارد و با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، از شرکت های مدیریت صادرات و ایجاد پایگاه های صادراتی در بازارهای مدنظر حمایت می کند. تا کنون نیز تعدادی از این پایگاه ها و شرکت های مدیریت صادرات توسط معاونت علمی مورد حمایت قرار گرفته و محصولات برتر صادراتی به این شرکت ها جهت بازاریابی معرفی شده است.
به گفته وی، به زودی فهرستی از این شرکت ها و اطلاعات تماس این پایگاه ها و شرکت های مدیریت صادرات جهت ارتباط با شرکت های دانش بنیان در وبسایت کریدور منتشر خواهد شد.
***حضور پررنگ تر شرکت های ایرانی در نمایشگاه های بین المللی
قاسمی درباره رفع تحریم ها و اثرات آن در حوزه صادرات محصولات ایرانی بیان کرد: بطور عمومی با لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران، اقبال عمومی تجار در هر دو زمینه صادرات و واردات افزایش یافته است. مشکلات و معضلات عمومی کشور در جهت توسعه صادرات نظیر حمل و نقل، بیمه های بین الملل، نقل و انتقال مالی و منع تجارت و یا خرید محصولات از ایران نیز در حال حل شدن است که تاثیر مثبتی بر صادرات محصولات دانش بنیان هم خواهد داشت.
وی همچنین عنوان کرد: بطور ویژه نیز واهمه تجار از روی آوردن به محصولات ایرانی که در سال های اخیر با آن موجه بودیم کاهش خواهد یافت. همچنین در زمان تحریم، حضور شرکت های ایرانی و کریدور بمنظور شرکت در برخی از نمایشگاه های بین المللی همچون 'عرب هلث' در حوزه تجهیزات پزشکی و CPHI در حوزه دارو به علت تحریم ها ممنوع بود و مشکلاتی را برای شرکت های هایتک این حوزه در بر داشت. به لطف فضای ایجاد شده و رفع تحریم ها این محدویت ها نیز برداشته شده و امیدواریم بتوانیم در این نمایشگاه به معرفی محصولات حوزه دانش بنیان بپردازیم و از این طریق شاهد توسعه بازار شرکت های دانش بنیان باشیم.