خروجی دانشگاه‌ها به کارآفرینی ختم نمی‌شود

رمضان مهدی زاده در مراسم پایش کسب و کار در بابل که با موضوع نقش دانشگاه‌ها در توسعه کسب و کار و ثروت‌آفرینی برگزار شد، گفت: خروجی دانشگاه‌ها اثربخشی لازم را ندارند و سیستم آموزشی کشور یک سیستم آموزشی یک طرفه و یک سویه است و به طور کلی مدرک‌گرایی رواج یافته است.

وی با اشاره به برنامه قبلی جهاد دانشگاهی در خرداد ماه سال جاری گفت: در این فضایی که ایجاد شد کارآفرینان برتر شهرستان حضور داشتند و رازهای موفقیت خود را با دانشجویان در میان گذاشتند.

مدیر سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی واحد مازندران با اعلام اینکه پایش تلاش دارد شرایط کسب و کار را اطلاع رسانی کند، افزود: امروزه سرمایه‌گذاران و کارفرمایان، سرمایه در گردش نیروی انسانی غیرماهر را یکی از مشکلات خود عنوان می‌کنند. ببینید چند درصد مشاغل ایجاد شده از بین می‌روند و این یعنی از دست رفتن منابع و کار و ایجاد یک انسان بدهکار و از دست رفتن اعتماد به نفس. بنابراین ایجاد یک برنامه‌ریزی برای آینده شغلی می‌تواند جلوی این اتفاق را بگیرد.

مهدی‌زاده با اشاره به وجود مراکز رشد در شهرستان بابل و حمایت از ایده‌های فناورانه گفت: در خصوص کسب و کار کوچک و مشاغل خرد، سایت پایش می تواند کمک کننده باشد، مشاغل خرد می‌تواند مشاغل خانگی و مشاغلی که فناورانه نیستند ولی می‌توانند ایجاد اشتغال کنند را شناسایی کند.

 سید وحید جبارزاده عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل نیز در این همایش گفت: مدرک تحصیلی می‌تواند در موفقیت کارآفرینی و بازار کار موثر باشد ولی شرط کافی نیست و اراده نیاز است تا بتوان به موفقیت رسید.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه رویکرد دانشگاه ها و دانشجویان نمره محور است، افزود: برخی دانشگاه‌ها به دانشجویان خود خدمات آموزشی مجانی ارائه می‌دهند و در کنار آن با ایجاد کارخانه‌ها و تولید محصولات دانشجویان ایجاد برند کرده و مایحتاج دانشجویان را فراهم می‌آورند.

وی کارآفرینی را تلفیق علم و هنر دانست و گفت: این علم باید در دانشگاه به دانشجو داده شود و هنر آن باید در محیط کار و یا کارآموزی‌های دانشگاه و در کنار تحصیل علم به دست آید، اگر ما ارزش‌آفرینی کنیم اشتغال ایجاد خواهد شد. کارآفرینی پیدا کردن شغل متفاوت است که با کمترین سرمایه بهترین درآمد را کسب کنیم.

جبارزاده ضعف سیستم را ضعف ساختاری دانست و تصریح کرد: ما ایده پردازی نمی کنیم بعنوان مثال برنج کاران ما سالیان سال برنج را به صورت فله‌ای به فروش رسانده‌اند و برای برندسازی آن فکری نکرده‌اند.

به گزارش ایسنا ، وی به افرادی که اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکار می‌کنند، گفت: در حوزه‌ای وارد شوید که تخصص آن را دارید، بازارشناسی کرده و با کمترین هزینه خدمات و محصول با کیفیت مناسب و یا در حد رقبا تولید کنید.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا