مشاغل موردنیاز دنیای امروز تا سال 2020

این گزارش تخمین می‌زند که در مجموع 7.1 میلیون شغل ممکن است از بین بروند و اکثر آن‌ها متعلق به کارهای دفتری و اجرایی خواهند بود.

گزارش منتشرشده " آینده مشاغل" نام گرفته و از 350 کارفرمای حاضر در 9 صنعت در 15 مورد از بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا نظرخواهی کرده تا بتواند در مورد چگونگی تکامل‌یافتن بازارهای کاری پیش‌بینی لازم را ارائه دهد.

در حالی که انتظار می‌رود چشم‌انداز شغلی طی چند سال آینده تغییرات قابل‌توجهی را متحمل شود، گزارش مجمع جهانی اقتصاد پیش‌بینی می‌کند که تعدادی از مشاغل همچنان مورد تقاضای کارفرمایان خواهند بود. مجمع جهانی فهرستی از مشاغل موردنیاز و داغ طی چند سال آینده را ارائه داده است.

در مجموع 7.1 میلیون شغل ممکن است از بین بروند  که اکثر آن‌ها متعلق به کارهای دفتری و اجرایی خواهند بود.

تحلیل‌گر داده: بر اساس گزارش ارائه‌شده، تحلیل‌گران داده تا سال 2020 در تمامی صنایع به طور روزافزونی مورد نیاز خواهند بود.

پاسخ‌گویان به نظرخواهی انجام شده اعلام کرده‌اند انتظار دارند به تحلیل‌گران داده نیاز بیشتری داشته باشند زیرا درک تمامی داده‌های تولیدشده توسط تغییرات فناورانه برای آن‌ها ضروری خواهد بود.

مشاغل ریاضیاتی و رایانه: مشاغل مرتبط با این حوزه‌ها همچنان به رشد و پیشرفت خود ادامه خواهند داد و شامل برنامه‌نویسی رایانه، طراح نرم‌افزار، تحلیل‌گر امنیت اطلاعاتی و مشاغلی از این دست خواهند بود.

معماری و مشاغل مهندسی: این مشاغل همچنان به وضعیت کنونی و باثبات خود ادامه خواهند داد و طی چهار سال آینده، تقاضا برای وجود افراد ماهر در معماری و مهندسی افزایش خواهد یافت.

گزارش مجمع جهانی به ویژه می‌نویسد که رشته‌های مهندسی که بر حوزه‌های بیوشیمیایی، نانوفناوری، رباتیک و مواد تمرکز دارند، رشد خواهند کرد. تا سال 2020، دو میلیون شغل تحت رشته‌های مرتبط با مهندسی، ریاضی و معماری در سراسر دنیا ایجاد خواهد شد.

متخصصان فروش: با تغییر صنایع توسط پیشرفت‌های فناورانه، نیاز روزافزونی به افراد متخصص در بخش فروش خواهد بود زیرا شرکت‌ها باید به طیف متنوعی از مشتریان از جمله دولت‌ها، مصرف‌کنند‌گان و همچنین مشتریان جدیدی خدمات ارائه دهند که تا پیش از این با آن‌ها سر و کار نداشته‌اند.

مدیران ارشد: این افراد در آینده مورد نیاز خواهند بود تا شرکت‌ها را از خلال بازه‌های زمانی تحول هدایت کنند. همچنین رشد صنایع به نوع جدیدی از مدیران ارشد نیاز خواهد داشت تا به شرکت در دوران تغییر کمک کنند.

طراحان کالا: یکی از مهارت‌های ارجح و مورد تقاضا تا سال 2020 خلاقیت خواهد بود. دلیل این موضوع آن است که تعدادی زیادی از مشاغل تکراری خودکار می‌شوند و مشاغل خلاقانه‌ هنوز نیازمند وجود انسان خواهند بود.

یکی از مشاغلی که بر اساس گفته پاسخ‌دهندگان حاضر در این نظرخواهی، زیاد مورد تقاضا خواهد بود طراحان تجاری و صنعتی خواهند بود که کالاهایی مانند خودرو، ابزار و گجت‌ها را طراحی می‌کنند.

متخصصان منابع انسانی و سازمانی: این افراد برای بازمهارت‌بخشی به کارکنان موجود موردنیاز خواهند بود.

در حالی که تغییرات اجتماعی-اقتصادی و فناورانه موجب ناپدیدشدن تعدادی از مشاغل خواهد شد، مشاغل جدیدی ایجاد خواهند شد و شرکت‌ها به اشخاص برای به دست گرفتن این مشاغل نیاز خواهند داشت.

یکی از روش‌های شرکت‌ها برای داشتن استعدادهای موردنیاز برای مشاغل جدید، آموزش‌دادن به کارمندان موجود برای کسب مهارت‌های جدید است. بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، 65 درصد پاسخ دهندگان اعلام کردند به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی بازمهارت‌بخشی کارمندان جدید هستند. بنابراین وجود متخصصان توسعه و منابع انسانی نه تنها برای بودن در یک بازار رقابتی مورد نیاز خواهد بود، بلکه وجود آن‌ها برای کمک به کارمندان جهت کسب مهارت‌های جدید نیز ضروری خواهد بود.

متخصصان ارتباطات دولتی و مقررات: این افراد با ظهور فناوری‌های جدید مورد نیاز خواهد بود.

با تولید فناوری‌های نوظهور توسط شرکت‌ها، آن‌ها به دنبال استخدام افرادی خواهند بود که با چگونگی مدیریت‌کردن جوانب قانونی موضوعات آشنایی داشته باشند. به طور مثال، چون خودروسازان سنتی و شرکتهای فناورانه هر دو اتومبیل‌های بدون سرنشین تولید می‌کنند، افرادی را استخدام خواهند کرد تا در ک لازم را از قوانین مرتبط با این فناوری‌ها داشته باشند و با قانون‌گذاران دولتی برای یافتن بهترین راه جهت اجرایی‌کردن این فناوری‌ها همکاری داشته باشند.

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا